[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.1W I Chingu Metzner odkryl interesujacy model zmiany, stapiajacy pozytywne i negatywne energie we wzajemnej grze miedzy jang i jin.Zwykle I Ching uzywany jest jako wrozba, wyrocznia: czterdziesci dziewiec lodyg krwawnika uklada sie w stos, ktory nastepnie dzieli sie w okreslony sposob, aby otrzymac wzor heksagramu.Heksagram mozna interpretowac zgodnie z kanonem tradycyjnych znaczen.I Ching wydaje sie operowac zgodnie z prawami rownowagi, a poniewaz czlowiek sam jest mikrokosmosem, zatem istnieje zgodnosc miedzy duchowym pouczeniem (uzytym we wrozebnej interpretacji) i zewnetrznymi zdarzeniami w swiecie (makrokosmosie).Dlatego ta wyrocznia moze sluzyc do okreslenia wlasciwego kierunku dzialania w danym czasie.Metzner interesowal sie astrologia z bardzo podobnych powodow.Przede wszystkim zajmowalo go to, co nazwal powiazaniem miedzy planetarnymi i innymi kosmicznymi cyklami z jednej strony a procesami zachodzacymi na Ziemi, a szczegolnie w czlowieku, z drugiej.Przedmiotem uwagi nie powinny byc zatem wplywy planet per se, lecz symbolika ich ruchow na niebie, ktore przedstawiaja cykle geofizycznych rytmow, wplywajacych na czlowieka w formie zagrozenia wypadkami, zasiegiem rozprzestrzeniania sie chorob, liczba urodzen itd.Mozna ponadto uzyskac istotne wglady w rozne aspekty indywidualnej osobowosci, ktore osobie prowadzacej introspekcje pozwalaja rozpoznac cechy charakteru, nad ktorymi moze pracowac.Chodzi.o to, zeby widziala je w ten sposob, a niejako przeszkody w formie wad danych przy urodzeniu.Badajac tantre, joge energii seksualnej, Metzner posunal sie dalej w kierunku, jaki obrali wspolnie z Learym i Alpertem, dokonujac psychodelicznej adaptacji Bardo Thodol.W tej galezi jogi szczegolny nacisk polozony jest na jantry (geometryczne diagramy, uzywane podczas wizualizacji), mantry (szczegolnie dobrane rytmiczne formuly sluzace zmienianiu swiadomosci w okreslony sposob) i mudry (szczegolne postawy i gesty, glownie rak, umozliwiajace przeksztalcenie cielesnego doswiadczenia, poprzez skanalizowanie energii).Tantra dazy do zjednoczenia w czlowieku przeciwstawnych biegunow - cech meskich i zenskich, o ktorych rowniez Jung wspominal w swej teorii animusa/animy (zgodnie z tym pogladem, w kobiecie i mezczyznie istnieja komplementarne sily seksualne, aktywne na nieswiadomym poziomie).Najwyzszy stan blogosci jest jednoscia ponad przeciwienstwami.Metody wznoszenia energii kundalini do tego poziomu intrygowaly Metznera od czasu, gdy studiowal stany swiadomosci Bardo.Kundalini, sama w sobie bedac jednoscia przeciwienstw, tworzy symboliczna, mistyczna os czlowieka.Leza na niej okreslone czakry lub osrodki energii: punkty, w ktorych psychiczne sily i cielesne funkcje lacza sie lub przenikaja wzajemnie.Dwie splatajace sie linie sily, lub nadi, operuja wokol centralnego systemu nerwowego albo osi (suszumna).Sa to: ida, ujemnie naladowany lunarny strumien, i pingala, dodatni i meski strumien.Wedlug Metznera szczegolna wartosc tego mistycznego systemu wynika z faktu, ze czesc ezoterycznej praktyki tantrycznego psychologa niewatpliwie polega na zwiekszaniu swiadomosci psychofizycznego pola poprzez wzmaganie przeplywu energii przez nadi.Znaczacy jest rowniez fakt, ze niektorzy ludzie eksperymentujacy ze srodkami psychodelicznymi zdaja sie podnosic energie kundalini bez wzmacniania ciala technikami Hatha Jogi, ktore zwyczajowo stosuja tantrycy.W ramach mistycznego ozywienia, ktore zaznaczylo sie w kontrkulturrze z koncem lat szescdziesiatych, gwaltownie do zycia przywrocone zostaly dwie inne ezoteryczne tradycje.Byly to starozytna zydowska kabala i sredniowieczny tarot.We wspolczesnej literaturze okultystycznej czesto wiaze sie je w jeden, dosc zawily, system.Jednak, podobnie jak w przypadku Bardo Thodol, polaczenie kabalistycznego Drzewa Zycia, z jego dziesiecioma etapami swiadomosci pomiedzy Bogiem a czlowiekiem, i tarota, z jego symbolicznymi sciezkami laczacymi te archetypowe poziomy, oferowalo analogiczna mape zachodniej swiadomosci mistycznej.6.1.Kabala i Tarot.W tradycji kabalistycznej mowi sie, ze caly przejawiony wszechswiat powstal w Ain Soph - ukrytej i nieskonczonej boskiej energii, ktora nie ma zadnych cech i atrybutow.Kabalisci uwazaja, ze gdyby tylko ktos sprobowal przypisac jakies cechy Ain Soph, utracone zostaloby odczucie nieskonczonosci i bezgranicznosci.Kabalistyczne Drzewo Zycia ukazujace sciecki tarota.Symbol Drzewa Zycia, stanowiacy istote kabaly, w rzeczy samej opisuje pewnego rodzaju proces krystalizacji, dzieki ktoremu nieskonczone stopniowo staje sie skonczonym, czyli przejawionym swiatem, ktory widzimy wszedzie wokol nas.Jednak dla kabalisty istnieja posrednie stany istnienia lub swiadomosci.Dlatego Ain Soph objawia czlowiekowi aspekty boskosci, ktore na Drzewie Zycia reprezentowane sa symbolicznie przez dziesiec glownych etapow, zwanych sefirotami lub sferami.Jesli sefiroty potraktujemy jako poziomy swiadomosci, analogiczne do tych, jakie opisywane sa w jodze, mistyk rozpoczyna swa mistyczna podroz u podstawy Drzewa i usiluje powrocic swieta droga do Boga [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl