[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Warto sko-rzystać z doświadczeń regionalnych rozgłośni Polskiego Radia, które po uzyskaniusamodzielności rozwijały swoje programy stopniowo, dochodząc do programu cało-dobowego.Powrót do pełnej anteny przez ośrodki TVP jest bezwzględnie konieczny,jeśli media publiczne mają wypełniać swoje publiczne powinności.Niemniej ważnejest ustalenie zasad współpracy regionalnych TVP z antenami ogólnopolskimi oraz20Politycy PO (m.in.w Rzeczpospolitej ustami Jerzego Fedorowicza, wiceszefa sejmowej KomisjiKultury) również zapowiadają, że przyjęta nowelizacja to rozwiązanie tymczasowe, póki nie skoń-czą się prace nad projektem obywatelskim.Sejm przyjął nowelizację ustawy medialnej, http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/579693.html21Media masowe były siłą działającą na rzecz nowego rodzaju spójności, która potrafiła połączyćrozproszone jednostki w jednym wspólnym odczuciu narodowym, regionalnym i lokalnym.Mediamogły również wspierać nową demokratyczną politykę i reformatorskie ruchy społeczne.Denis McQuail, op.cit., s. 69.Powót do spisu treści34zasad wymiany materiałów pomiędzy ośrodkami.Ta ostatnia kwestia wydaje sięszczególnie ważna, by wykluczyć emitowanie materiałów z innych regionów, którychzakwalifikowanie do emisji nie będzie się opierało na przesłankach merytorycznych,a wyłącznie na ekonomicznych.Trzeba też rozstrzygnąć, jakie będą losy TVP Info,korzystającego dzisiaj z częstotliwości stacji regionalnych.Zaplanowanie tych działańmusi uwzględnić perspektywę, już dość bliską, cyfryzacji mediów publicznych i po-przedzić przygotowanie projektu ustawy, o ile przyjmiemy dość ryzykowne założenie,że decydenci są zainteresowani dobrym funkcjonowaniem PR i TVP.Nie bez przyczyny szczególny nacisk położono na stacje regionalne mediów pu-blicznych.Nieprzypadkowe jest także skupienie uwagi przede wszystkim na TVP.Odpoczątku lat dziewięćdziesiątych Polskie Radio funkcjonuje inaczej niż telewizja.Porozwiązaniu Komitetu ds.Radia i Telewizji radio podzielono na 18 samodzielnychspółek: tzw.duże radio w Warszawie i regionalne rozgłośnie.TVP pozostała jednymorganizmem: centrala w Warszawie i oddziały regionalne.Wydaje się, że najważniej-sze zadania stoją przed regionalnymi mediami publicznymi i do nich trzeba dostoso-wać ich status prawny oraz formułę organizacyjną.W Unii Europejskiej jedną z podstawowych przesłanek jest dbanie o podmiotowośći tożsamość tzw.małych ojczyzn, czyli o to, co określamy jako demokrację lokalną i re-gionalną.Jest zadziwiające, że w czasie kiedy staraliśmy się o członkostwo w UE i jużpo jego uzyskaniu decyzje dotyczące TVP, podejmowane przez jej zarządy, prowadziłyi prowadzą nadal do marginalizacji publicznych mediów regionalnych.Przypomniećteż warto powódz z 1997 r.i rolę, jaką wówczas odegrały regionalne stacje TVP, dyspo-nujące jeszcze pełną anteną.Rozsądnie zorganizowane media publiczne mogą być ele-mentem systemu bezpieczeństwa państwa.Prof.Marek Chmaj w rozmowie w TVN24stwierdził, że w wyborach radnych do gmin, powiatów i sejmików wojewódzkich głosu-jemy wedle kryterium partyjnego, ponieważ nie znamy poszczególnych kandydatów22.W uzupełnieniu należy dodać, że mankament ten występuje także podczas wyborówparlamentarnych.Taki mechanizm powoduje, że sukces wyborczy danej osoby jestprzede wszystkim uzależniony od tego, na jakiej liście i na którym miejscu się znajdzie.Niewątpliwie jest to poważny mankament polskiej demokracji.Z całą pewnością w tymmiejscu należy postawić pytanie o rolę, jaką mogłyby odegrać media publiczne w sku-tecznym działaniu na rzecz zmiany tej sytuacji.System wyborczy i anonimowość kandy-datów powoduje, że radni, posłowie i senatorowie są de facto w większości mianowaniprzez decydentów partyjnych.Odrodzenie regionalnych TVP mogłoby mieć wpływ nazmianę tego stanu rzeczy.Trzeba też myśleć o wspomaganiu mediów lokalnych, choćwiększość z nich ma charakter komercyjny, funkcjonują w niewielkich społecznościachi siłą rzeczy mają znaczenie dla ich upodmiotowienia.22Marek Chmaj (SWPS), TVN 24, Warszawa, 18 sierpnia 2010.Powót do spisu treści35BibliografiaPiotr Bielawski, Piotr Baron, Jadwiga Chmielowska, Katarzyna Giereło-Klimaszewska, Dezyderaty donowej ustawy medialnej, Wrocław-Katowice, maj 2009.Piotr Bielawski, Ustawa o mediach publicznych projekt Komitetu Obywatelskiego Mediów Publicznych,Wrocław 4 marca 2010.Małgorzata Bonikowska, Media w XXI wieku.(w:) Małgorzata Bonikowska [red.], Media a wyzwaniaXXI wieku, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2009.Jacek Bromski (Stowarzyszenie Filmowców Polskich), Posiedzenie Sejmowej Komisji Kultury i ZrodkówPrzekazu, Warszawa, 16 kwietnia 2009.Marek Cajzner, Media usługowe, Dziennik , Warszawa, 2 kwietnia 2009.Marek Cajzner, Uwagi do projektu ustawy o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych. Fo-rum Dziennikarzy nr 93/94, Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich, Warszawa 2009.Jadwiga Chmielowska, Wystąpienie podczas V Konferencji Rad Programowych PR i TVP, DolnośląskaSzkoła Wyższa, Wrocław, 21 maja 2010.Adam Drosik, Media publiczne strażnik niezależności dziennikarskiej czy tuba propagandowa władzy.(w:) Lidia Pokrzycka, Włodzimierz Mich [red.], Media a demokracja, Wydawnictwo Uniwersytetu MariiCurie-Skłodowskiej, Lublin 2007.Tomasz Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kra-ków 1999.(IAR), Senat przyjął nowelizację ustawy medialnej, Warszawa, 5 sierpnia 2010, http://www.polskieradio.pl/trojka/wiadomosci/default.aspx?id=181405Karol Jakubowicz, Media publiczne Początek końca czy nowy początek, Wydawn.Akademickie i Profe-sjonalne, Warszawa 2007.Denis McQuail, Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.Projekt ustawy o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej druk nr 1847, Warszawa, 16 marca 2009.Sejm przyjął nowelizację ustawy medialnej, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sejm-przyjal-noweli-zacje-ustawy-medialnej#Sejm przyjął nowelizację ustawy medialnej, http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/579693.htmlUstawa O radiofonii i telewizji, Rozdział 3 Programy radiowe i telewizyjne, art.13 pkt.1, http://www.aktor.pl/prawo/radiof_03.htmStreszczenieMedia publiczne w Polsce powinny uczestniczyć w budowaniu i umacnianiu sys-temu demokratycznego.Mimo że od przełomu w 1989 r.minęło ponad 20 lat, to na-rzędzie , jakim są Polskie Radio i TVP, nie jest właściwie wykorzystywane.Polska sce-na polityczna doprowadziła do sytuacji, w której najważniejsze wydarzenia dotyczącemediów publicznych to efekt walki pomiędzy partiami politycznymi o ich zdomino-wanie.Scena polityczna nie jest zainteresowana zbudowaniem systemu medialnego,który służyłby demokracji lokalnej i regionalnej, stanowiącej fundament stabilnegopaństwa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]