[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W innym artykule,zamieszczonym w tym samym czasopiśmie, James Cadden i jego współpracownicyopisują akcję polegającą na przeprowadzaniu treningu wra\liwości ze studentami283 rozpoczynającymi studia medyczne.Badacze ci stwierdzili, \e akcja ta miała zbawienneskutki - pomogła niektórym ze studentów zdać sobie sprawę, i\ potrzebna im jest poradapsychiatry.Ponadto, liczba powa\nych kryzysów psychicznych wśród tych studentówbyła ni\sza ni\ w podobnych grupach w latach poprzednich.Autorzy tłumaczą to tym, \edzięki uczestnictwu w grupie T studenci potrafili lepiej radzić sobie ze swymi kryzysami.Pewne niebezpieczeństwa związane z udziałemw grupie - przyszły uczestniku, bądz ostro\ny!Grupa T Wyzwala potę\ne siły.Oznacza to, \e uczestnictwo w grupie mo\e byćfascynującym, pobudzającym, wzbogacającym doświadczeniem, w którym odczuwa sięwiele ró\nych emocji i mo\na się wiele nauczyć.Podobnie jednak jak w ka\dej sytuacji,w której działają tak potę\ne siły, równie\ tu istnieją pewne niebezpieczeństwa.Osobyuczestniczące w zajęciach grupy T często odczuwają gniew i frustrację, fizyczny lubemocjonalny pociąg do innego członka grupy, intensywną radość lub smutek.Tedoznania uczestników mogą wzbogacić ich wiedzę o sobie i przyczynić się do ichrozwoju, pod warunkiem, \e się je przedyskutuje i  przepracuje.Jeśli jednak zostanązignorowane lub niewłaściwie potraktowane przez grupę, mogą spowodować irytację,przykrość, upokorzenie i utratę godności, które mogą utrzymać się długo po zakończeniuspotkania grupy.Przypuśćmy, \e jesteś osobą zainteresowaną wzięciem udziału w grupie.Czyprzeraziło cię to, co powiedziałem w poprzednim akapicie? Dobrze! Czy odstraszyło cięto od rozpatrywania mo\liwości uczestniczenia w grupie? Mam nadzieję, \e nie.W grupach prowadzonych przez dobrze wyszkolonych, zawodowych instruktorówwypadki powa\nych zaburzeń są bardzo rzadkie.Po dokładnym zbadaniu grupprowadzonych pod auspicjami Narodowego Laboratorium Treningowego (NationalTraining Laboratory) Charles Seashore stwierdził: Trudno jest mierzyć częstość występowania poważnego stresu i zaburzeńpsychicznych w trakcie treningu wrażliwości, lecz ocenia się, że dotyczą one mniej niż284 1% uczestników, przy czym we wszystkich prawie przypadkach występują u osób,które już poprzednio wykazywały pewne zaburzenia.Nale\y postawić pytanie:  W jaki sposób mam zwiększyć do maksimumprawdopodobieństwo uzyskania dobrych doświadczeń, a zmniejszyć do minimumprawdopodobieństwo złych doświadczeń?Zasadniczo są dwa sposoby: po pierwsze, nie przyłączać się do grupy, o ile nie jestona prowadzona przez wykwalifikowanego, doświadczonego, kompetentnegoinstruktora; po drugie, upewnić się, \e filozofia grupy i stosowane w niej techniki sązgodne z uznawanymi przez ciebie wartościami.Dalszą część tego paragrafu adresuję dotych czytelników, którzy myślą o wzięciu udziału w zajęciach grupy.Pozostali mogąprzejść do następnego paragrafu, zatytułowanego:  Grupa T a kształtowanie empatii.Kompetencje instruktora.W ostatnich latach, wraz ze wzrostem zainteresowaniatreningiem wra\liwości, zapotrzebowanie na zajęcia grupowe przekroczyło poda\kompetentnych instruktorów.Sytuacja ta stworzyła pole do działania dla osobnikapełnego dobrych chęci, który doznawszy niedawno fascynujących prze\yć jako uczestnikgrupy T, postanowił  zwerbować swoich przyjaciół, wyznaczając siebie samego nainstruktora grupy.Stop! Trzymaj się z dala! Bez względu na to, jak dobre są jego intencje,prawie na pewno nie ma on kwalifikacji pozwalających mu kierować grupą.Ogromnawiększość  przykrych pomyłek , o jakich słyszeliśmy i czytaliśmy, wydarzyła sięw takich właśnie grupach.Prowadzenie grupy jest sprawą bardzo delikatną, wymagającą dobrego wyszkolenia,du\ego doświadczenia, wielkiej wra\liwości, jak równie\ du\ego poczuciaodpowiedzialności.Nie ufaj amatorom! Co więcej, nawet psycholog posiadający stopieńdoktora filozofii, chocia\ ma uprawnienia do przeprowadzania psychoterapii, mo\e niebyć właściwym instruktorem grupy, jeśli nie przeszedł koniecznego przeszkolenia.W Stanach Zjednoczonych istnieje parę ośrodków, które oferują szkolenie i praktykęw zakresie prowadzenia grup osobom posiadającym odpowiednie kwalifikacje.Najwa\niejszym z tych ośrodków jest Narodowe Laboratorium Treningowe (NTL -National Training Laboratory) w Bethel w stanie Maine.Istnieje jedna (i tylko jedna)285 organizacja, utworzona głównie w celu egzaminowania i licencjonowania instruktorów -Międzynarodowe Stowarzyszenie Stosowanych Nauk Społecznych (IAASS - InternationalAssociation of Applied Social Science).Procedury obowiązujące w niej przy wydawaniulicencji są niezwykle rygorystyczne.Tote\ w Stanach Zjednoczonych jedynymniezawodnym sposobem upewnienia się, \e twój instruktor jest kompetentny i dobrzewyszkolony, jest napisanie do IAASS, z prośbą o przysłanie listy licencjonowanychczłonków Stowarzyszenia.Typy grup.W rozdziale tym opisywaliśmy grupy stosunkowo konserwatywne -takie, w których panuje maksymalna swoboda, minimum przymusu,  awangardowychzaś procedur stosuje się niewiele.Tak się zło\yło, \e ten rodzaj grupy odpowiada minajbardziej.Jak jednak wskazywaliśmy, jest wiele rodzajów grup.Przytoczmy paręskrajnych przykładów.W niektórych grupach wszyscy uczestnicy występują nago.W takiej grupie mo\na się wiele nauczyć - np.ludzie mają szansę przezwycię\yćnadmierną skromność, przesądy odnoszące się do ich ciała, itd.Mo\e to byćdoświadczenie wyzwalające; jeśli jednak ty nie czujesz się przygotowany do takiegodoświadczenia, powinieneś się upewnić, \e nie trafisz przypadkiem do tego rodzajugrupy.Są tak\e grupy, w których zachęca się do krzyków, wrzasków oraz aktów fizycznejprzemocy.Mo\e to mieć pewną wartość dla niektórych ludzi; jeśli jednak nie jesteśjednym z tych ludzi, nie powinieneś zabłądzić do takiej grupy.Krótko mówiąc, powinieneś zrobić wszystko, co mo\esz, w celu zebrania informacjio charakterze grupy, zanim zgodzisz się w niej uczestniczyć.Ogólnie biorąc, byłobydobrze, gdybyś unikał grup, które nie pozwalają ci powiedzieć  nie.Jak stwierdzaMichael Kahn, nikogo nie powinno się zmuszać, aby robił coś, czego nie chce robić.Zdającsobie sprawę z faktu, \e przymus mo\e mieć formę bardzo subtelną, Kahn sugeruje, \esłowa  nie powinno być aktywnie popierane przez prowadzącego grupę - w ten sposóbswoboda niepodporządkowania się staje się normą.Nie oznacza to, \e unikanie sytuacji,które wydają się przera\ające lub przykre, jest zawsze dobre dla członków grupy -niekiedy takie właśnie sytuacje umo\liwiają rozwój człowieka pod jakimś wa\nymwzględem - ka\dy jednak uczestnik powinien sam podjąć tę decyzję.Powinno się gozachęcać, by podjął próbę, jeśli czuje się przygotowany, ale nale\y równie\ go zachęcać,286 by uchylił się od próby, jeśli nie czuje się gotów [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl