[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.".Elżbietański kaznodzieja tłumaczył, że każde uzdrowienie  nie dokonuje się dzięki magicz-nym słowom czy świętym obrzędom, jak to czynią i praktykują papiescy księża, ale przezpokorne błaganie Pana, przez post i modły.".Według Kalwina, żadne leczenie nie możezmienić biegu wypadków już określonych przez Wszechmocnego Boga.Duchowni i uznaniprzez Kościół lekarze próbowali zastępować uzdrowicieli.Jednak nadal ich pomoc uważanoza mało skuteczną w porównaniu z działaniem doświadczonych kobiet - uzdrowicielek.W1570 roku naczelnik więzienia Canterbury polecił uwolnić kobietę, ponieważ  czarownica tazrobiła więcej dobrego swoimi lekami niż kaznodzieje słowa Bożego, panowie Wood iPundall.".Pewna postać z  Dialogu o czarownicach" pochodzącego z 1593 roku, takmówiła o mądrej kobiecie:  ona uczyniła więcej dobra w jednym roku niż wszyscy ci uczenimężczyzni mogliby zrobić przez całe swoje życie.".Nawet uznani przez Kościół lekarze, których leczenie polegało na przeczyszczaniu,puszczaniu krwi, okadzaniu, przykładaniu pijawek, skalpelach i toksycznych chemikaliach,takich jak rtęć, nie dorównywali wiedzą zielarską doświadczonym mądrym kobietom.Słynny lekarz Paracelsus pytał: .czyż doświadczona pielęgniarka nie przewyższa częstolekarza" Francis Bacon, który demonstrował swoją niechęć do kobiet, uważał że doświadczone, stare kobiety" były  w leczeniu wielokroć bardziej skuteczne od uczonychlekarzy.".Lekarze często przypisywali swoją własną nieudolność po prostu czarom.Jakpisał Thomas Ady: Przyczyną jest ignorantiae pallium maleficium et incantatio przykrywka dla medycznejignorancji.Kiedy nie mógł znalezć przyczyny choroby, mówił że na chorą osobę rzuconoczary.Gdy choroby nie można było zrozumieć, nawet najwyższe ciało medyczne w Anglii,Royal College of Phgysicians w Londynie, akceptowało wszelkie wyjaśnienia o działaniuczarów.Nic zatem dziwnego, że duchowni uważali uzdrowicielki za najgorszy rodzajczarownic.William Perkins głosił:  Najbardziej straszliwym i obrzydliwym potworem.jestdobra czarownica".Kościół rozszerzył pojęcie czarnoksięstwa na wszystkich, którzyposiadali wiedzę zielarską, a  ci, którzy stosowali zioła wleczeniu, robili to tylko dziękipaktowi zawartemu z diabłem."Medycyna ma długą tradycję związków z zielarstwem i magią.Greckie i łacińskie słowaoznaczające leki,  pharmakeia" i  veneficium" wskazują jednocześnie na  magię" i  leki".Podstawą oskarżeń o czary stało się posiadanie ziołowych maści lub olejków.94 Ujawnienieumiejętności leczenia mogło szybko doprowadzić do skazania za uprawianie czarów.W1590 roku w North Berwick rzucono podejrzenia o czary na kobietę, która leczyła wszystkich dotkniętych lub cierpiących z powodu jakiejkolwiek choroby czy ułomności". Chory arcybiskup Andrews przywołał do siebie Alison Peirsoun z Byrehill, a gdy taskutecznie wyleczyła, nie tylko jej nie zapłacił, ale aresztował za czary i skazał na stos.Powodem oskarżenia o czary sławnej szkockiej kobiety było zwykłe przemywanie wodą jejchorych dzieci.Celem polowań na czarownice stały się również akuszerki.Ortodoksyjnichrześcijanie uważali, że akt odbierania porodu jest pohańbieniem zarówno matki, jak idziecka.Aby powrócić na łono Kościoła, matka po porodzie powinna być oczyszczona.Obyczaj zwany  wywodzeniem kobiety" obejmował kwarantannę trwającą 40 dni wprzypadku urodzenia chłopca i 80 dni jeśli była to dziewczynka.W okresie kwarantannyzarówno matka, jak i dziecko uważani byli za pogan.Niektórzy twierdzili, że kobieta, któraw tym czasie zmarła, nie powinna mieć chrześcijańskiego pogrzebu.Do czasów reformacjiuważano, że akuszerki są niezbędne do niesienia pomocy, traktowano jednak to zajęcie jakonieprzyjemne, haniebną profesję, którą najlepiej pozostawić w rękach kobiet.Wraz z na-dejściem reformacji pojawiła się świadomość posiadania przez akuszerki jakiejś  mocy".Zaczęto je podejrzewać o umiejętności zabijania płodu, uczenie kobiet metod zapobieganiaciąży (pisemne dowody na wykorzystywanie ziół o właściwościach antykoncepcyjnychpochodzą co najmniej z 1900 roku przed naszą erą) oraz uśmierzanie bólów porodowych.Znajomość i stosowanie ziół znoszących bóle porodowe uważano za jawną obrazęnakazanego przez Boga bólu narodzin.Zdaniem duchowieństwa kara boska nałożona na Ewępowinna dotyczyć wszystkich kobiet.W Genesis czytamy: Powiedział Bóg do kobiety, Ja wielce pomnożę twój smutek i twoje poczęcie; wsmutku będziesz sprowadzać dzieci; i pragnąć będziesz swojego męża, i on będzie nadtobą.Jak twierdził szkocki duchowny, łagodzenie bólów porodowych będzie  unieważnieniempierwotnego wyklęcia kobiety.".Podobny sprzeciw wywołało wprowadzenie chloroformupomagającego kobiecie złagodzić bóle porodowe.Jak głosił pewien pastor z Nowej Anglii: Chloroform jest kuszeniem szatana, jawną ofertą dla kobiet w błogosławionym stanie; wkońcu znieczuli społeczeństwo i odbierze Bogu szczere głębokie Azy, które pomagają wudręce [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl