[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Po drugie,lljest czynnikiem motywacyjnym; pełni podobną rolę jak popędy w koncepcji psychodynamicznej: Jeśli powstaje rozbieżność między aspiracjami a rzeczywistymi osiągnięciami jednostki; rodzi się pewne napięcie motywacyjne, które pobudza ją do dalszych poszukiwań, do formułowania bardziej wartościowych rozwiązań.Jeśli więc ambitny nauczyciel chce wyrobić w dzieciach zdolności samodzielnego myślenia, a tradycyjne metody dydaktyczne zawodzą, to poszukuje nowych form oddziaływania pedagogicznego, które pozwolą mu osiągnąć planowane cele.lNie zawsze jednak człowiek może zaspokoić swojo aspiracje, nie zawsze odkrywa działania, które są dostatecznie atrakcyjne.W takich okolicznościach powstaje zjawisko frustracji, rodzą się stany lęku i niezadowolenia.Jednostka wykonuje często, pewne reakcje, które są formą obrony przed frustracją.lobniżenie pierwotnego poziomu aspiracji.Dzięki temu mniej wartościowe działania redukują napięcie motywacyjne i sprawiają satysfakcję.llniektórzy ludzie wykazują pewną tolerancję wobec istniejącej rozbieżności między aspiracjami i osiągnięciami.W przypadku gdy atrakcyjność podjętego działania niewiele odbiega od poziomu aspiracji, uznają je za zadowalające.„Wprawdzie wariant, który przyjąłem - mówią jest trochę gorszy od tego, który zamierzałem osiągnąć, ale mimo to stanowi on dość dobre rozwiązanie zadania.” Reakcje te świadczą u dużej giętkości postępowania.lW eksperymentach z zastosowaniem deprywacji sensorycznej (bodźcowej), prawie całkowicie zredukowano dopływ informacji z otoczenia; człowiek był więc sztucznie wyizolowany ze swego naturalnego środowiska.Różne były metody tej izolacji.W jednym z doświadczeń osoby badane znajdowały się w dźwiękoszczelnej kabinie, która była oświetlona rozproszonym światłem.W czasie trwania eksperymentu leżały na wygodnych łóżkach.Dopływ bodźców zewnętrznych był zredukowany do minimum.Jeszcze wyższy stopień deprywacji sensorycznej osiągnięto w eksperymencie, w którym osoby badane zanurzono w basenie z wodą; były one zaopatrzone w odpowiednie maski tlenowe, za których pomocą mogły przekazywać sygnały alarmowe: W środowisku wodnym całkowicie zredukowano bodźce dźwiękowe, świetlne i zapachowe.Osoby badane izolowano więc od środowiska naturalnego i społecznego.Pod wpływem izolacji sensorycznej i społecznej występują zaburzenia w procesie percepcji.Spostrzeganie przedmiotów i ludzi staje się mniej adekwatne.Tak na przykład badani widzą „poruszające się podłogi” lub „wykrzywione ściany”.Po dłuższej izolacji zaczynają pojawiać się halucynacje.Poza tym zaobserwowano zaburzenia w procesie myślenia i zapamiętywania.Badani wolniej uczą się nowego materiału i mają trudności z rozwiązywaniem dość prostych problemów.Wreszcie pod wpływem braku stymulacji z otoczenia pojawiają się zaburzenia emocjonalne.Może występować silny lęk i niepokój.Często badany staje się senny.Przeprowadzono pewien bardzo prosty eksperyment, który potwierdził ten pogląd.Proszono osoby badane o odpowiedź na pyta-nie, czy sądzą, że w słowach angielskich litera k częściej występuje na pierwszym czy też na trzecim miejscu.Mimo iż w rzeczywistości w wyrazach angielskich najczęściej k jest trzecią literą, osoby badane prawie powszechnie twierdziły, że częściej zaczyna ona słowa.Ich przewidywania były niezgodne z rzeczywistością.Fakt ten można dość łatwo wyjaśnić.Po otrzymaniu polecenia ludzie próbują przypomnieć sobie słowa z literą k.Słowa, w których litera ta znajduje się na pierwszym miejscu, są dość łatwe do przypomnienia, trudniej natomiast jest odnaleźć słowa, w których umieszczona jest ona na miejscu trzecim.Zatem słowa, których człowiek zna mniej (to znaczy z literą k na pierwszym miejscu) są bardziej dostępne psychicznie i dlatego oczekiwania osób badanych były niezgodne z rzeczywistością.8STRESZCZENIE Koncepcja poznawcza - Józef Kozielecki7Koncepcja poznawcza - Józef Kozielecki STRESZCZENIElll
[ Pobierz całość w formacie PDF ]