[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zweite Sonderversammlung fur Europa, Jesus Christus,der lebt in seiner Kirche, Quelle der Hoffnung fur Europa, Bonn 1999, s.21.11 Elmar Brok, D arf ein Katholik nicht nach Brussel?,  Die W elt z 25 pazdzierni­ka 2004 roku. Rola chrzeÅ›cijaÅ„stwa oraz znaczenie narodu.103dziedzictwa.Czy oznaczaÅ‚oby to dyskryminacjÄ™ tej czy innej wspól­noty religijnej lub innych tradycji Europy, a mianowicie dorobkumyÅ›li laickiej czy tradycji humanistycznej? O możliwoÅ›ci poÅ‚Ä…czeniatych elementów Å›wiadczy nowa polska konstytucja.UstanawiajÄ… jÄ… wszyscy obywatele Rzeczypospolitej, zarówno wierzÄ…cy w Boga [.],jak i nie podzielajÄ…cy tej wiary, a te uniwersalne wartoÅ›ci wywodzÄ…­cy z innych zródeÅ‚ 12.W projekcie konstytucji europejskiej nawetnie podjÄ™to próby powiÄ…zania obu tych tradycji.Konstytucje po­szczególnych krajów czÅ‚onkowskich sÄ… pod tym wzglÄ™dem nieco mniej powÅ›ciÄ…gliwe , nawet jeżeli ich spoÅ‚eczeÅ„stwa miaÅ‚y swój udziaÅ‚w sekularyzacyjnych tendencjach nowoczesnoÅ›ci.Europa nie jest ani pojÄ™ciem geograficznym, ani instytucjonalnymtworem nowożytnoÅ›ci.Daje siÄ™ zdefiniować jedynie poprzez kultu­rÄ™, która przez stulecia miaÅ‚a charakter chrzeÅ›cijaÅ„ski, co wiÄ™cej- byÅ‚a ksztaÅ‚towana przez christianitas.Jan PaweÅ‚ II w swojej książ­ce Pamięć i tożsamość, która ukazaÅ‚a siÄ™ na krótko przed jego Å›mier­ciÄ…, stwierdza, że dziÄ™ki christianitas nie tylko  rozwijaÅ‚ siÄ™ plura­lizm kultur narodowych na fundamencie wartoÅ›ci uznawanych nacaÅ‚ym kontynencie 13.KoÅ›ciół również przejÄ…Å‚ i nadaÅ‚ nowÄ… formÄ™kulturowem u dziedzictwu starożytnoÅ›ci i tym samym umożliwiÅ‚ muwspółistnienie, choć też czÄ™sto je zwalczaÅ‚.W nowszych badaniachnaukowych pojawia siÄ™ nastÄ™pujÄ…ca teza: wprawdzie kulturowai geograficzna tożsamość Europy opiera siÄ™ na fundamencie religii,ale też na opozycji wobec niej, jak też na odróżnieniu chrzeÅ›cijaÅ„­stwa i islamu14.OdwoÅ‚anie siÄ™ do chrzeÅ›cijaÅ„skiego dziedzictwai wpÅ‚ywu chrzeÅ›cijaÅ„stwa na kulturÄ™ Europy nie wyklucza przecieżwpÅ‚ywu i dorobku innych kultur, lecz wydobywa je na Å›wiatÅ‚o dzien­ne.ZaÅ› odrzucenie tego dziedzictwa przeczy niegdyÅ› ogólnie uzna­wanej prawdzie, która przestaÅ‚a obowiÄ…zywać dopiero na poczÄ…tkunowoczesnoÅ›ci.Dopiero wtedy chrzeÅ›cijaÅ„stwo staÅ‚o siÄ™ jednÄ… z wielureligii, zaÅ› sama religia zaczęła okreÅ›lać nie wszystkie aspekty egzy­stencji, lecz jedynie jeden sektor życia.WÅ‚aÅ›nie to odseparowanietego, co religijne, jako autonomicznej części doÅ›wiadczenia czÅ‚owie­ka tworzy specyfikÄ™ Europy, ale też jest jej szczególnym osiÄ…gniÄ™­ciem.KoÅ›cioÅ‚y chrzeÅ›cijaÅ„skie pogodziÅ‚y siÄ™ z takim rozwojem sytuacji12 Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej 2 kwietnia 1997, PreambuÅ‚a.13 Jan PaweÅ‚ II, Pamięć i tożsamość.Rozmowy na przeÅ‚omie stuleci, Kraków 2005,s.96 i n.14 Roger Ballard, Islam and the Construction of Europe, Manchester 1995. 104 Heinrich O berreuter(z utratÄ… wpÅ‚ywów i emancypacjÄ… czÅ‚owieka jako jednostki) i odgry­wajÄ… pozytywnÄ… rolÄ™ w nowoczesnym Å›wiecie.Tymczasem konse­kwentny laicyzm i agnostycyzm wydajÄ… siÄ™ Å›wiadomie odrzucać towielkie dziedzictwo kultury.Fundamentem każdej kultury jest - jak pisze Ratzinger - poszano­wanie tego, co dla innych jest Å›wiÄ™toÅ›ciÄ….Jego zdaniem, bojazÅ„ przedBogiem powinien czuć także i ten, kto w Niego nie wierzy.Brakposzanowania dla poglÄ…dów innych oznacza dla Ratzingera upa­dek czegoÅ› istotnego w spoÅ‚eczeÅ„stwie.Czy takiego braku posza­nowania nie można siÄ™ dopatrzyć w negowaniu korzeni wÅ‚asnejkultury? Ratzinger przytacza drastyczne argumenty, widzÄ…c w tymsamoistny upadek kontynentu europejskiego.Respektowane sÄ… i chro­nione przed wyszydzeniem i pogardÄ… fundamentalne przekonaniaislamu i judaizmu.Jeżeli jednak chodzi o to, co jest Å›wiÄ™te dla chrzeÅ›­cijan, nagle wolność przekonaÅ„ staje najwyższym dobrem. Istniejedziwna nienawiść Z achodu do wÅ‚asnych wartoÅ›ci, którÄ… należyokreÅ›lić po prostu jako patologicznÄ….W prawdzie otwartość i zro­zumienie Zachodu dla obcych tradycji należy uznać za godnÄ… po­chwaÅ‚y, swojej jednak nie jest w stanie zaakceptować, we wÅ‚asnejhistorii widzi tylko okrucieÅ„stwo i zniszczenie, a nie dostrzega wiel­koÅ›ci i czystoÅ›ci 15.Trudno wÄ…tpić w tÄ™ diagnozÄ™, choć rodzi siÄ™pytanie, czy możliwa jest taka generalizacja i czy nie trafniejsze i bar­dziej krzepiÄ…ce byÅ‚oby pokazanie ciÄ…gle jeszcze broniÄ…cych siÄ™ ba­stionów w życiu spoÅ‚ecznym i politycznym, których opór może sÅ‚ab­nie, ale które majÄ… jeszcze dużo do powiedzenia w pluralistycznymspoÅ‚eczeÅ„stwie i w pewnych krajach majÄ… siÄ™ dobrze.Czy uda siÄ™to, do czego Ratzinger już jako Benedykt XVI wzywaÅ‚ mÅ‚odzieżzgromadzonÄ… w Kolonii: ożywienie kulturowego i duchowego dzie­dzictwa Europy,  ono bowiem niesie z sobÄ… nowÄ… siÅ‚Ä™, istotnÄ… dlaprzyszÅ‚oÅ›ci 16.M ówimy o zwiÄ…zku paÅ„stw, o tworze politycznym sui generis.Dla­tego na miejscu byÅ‚oby wymienić trzy najważniejsze elementy dzie­dzictwa Europy, relewantne dla polityki.15Joseph Ratzinger, Die Seele Europas,  Suddeutsche Zeitung z 13 kwietnia 2005roku.16 Predigten, Ansprachen und Grufiworte im Rahmen der Apostolischen Reise vonPapst Benedikt XVI.nach Koln anlasslich des XX.Weltjugendtages, Bonn 2005,s.22 i n. Rola chrzeÅ›cijaÅ„stwa oraz znaczenie narodu.105Jako pierwszy element - nie tylko ze wzglÄ™du na chronologiÄ™ - należywymienić chrzeÅ›cijaÅ„skÄ… wizjÄ™ czÅ‚owieka, w której jest on osobÄ… i in­dywidualnoÅ›ciÄ… [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl