[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Następnie prosi się niezależnych ekspertów o wyrażenie opinii na temat wykonalności planu.W f.s.przedstawia się wszystkie założenia zarządu dotyczące gospodarki branży biznesu i projektu oraz kończy się ekspertyzą.Feasibility study ma zazwyczaj kilkusetstronicową objętość.Przeprowadzenie f.s.rozpoczyna się wraz z umową współpracy, która określa strukturę związków pomiędzy stronami.Umowa współpracy powinna zawierać:lokreślenie współpracujących stron oraz istotę współpracyllcel f.s.llstopień polegania na zestawieniach finansowych, harmonogramach działań i innych dokumentach, które zarząd załączy do studiumllwielkość, zakres i terminy prac badawczych, które mają zostać przeprowadzonellwszelkie istotne opracowaniallproponowane terminy studium, włącznie z przeglądem projektu i datą ukończeniallcele i warunki zapłaty za wykonanie f.s.llwłasność i miejsce zabezpieczenia dokumentacji roboczejllumowę o tajnościllumowy o przeglądzie projektu i rozwiązywaniu problemówlDokumenty robocze - są zapisami stworzonymi przez sporządzających f.s., opisującymi planowanie, nadzorowanie studium i zawierającymi dokumentację zebraną podczas jego przeprowadzania.Szczegółowa informacja o kliencie jest jednym z zasadniczych składników dokumentów roboczych.Zarys pre - feasibility study:lStreszczenie kierownicze - przegląd najważniejszych ustaleń każdego rozdziału.llTło i historia projektu.llChłonność rynku i możliwości produkcyjne.llWkłady materiałowe (szacunkowe zapotrzebowanie, ich obecne i potencjalne rozmieszczenie oraz przybliżona ocena rocznych kosztów lokalowych i zagranicznych wkładów materiałowych) np.surowce itd.llLokalizacja i teren projektu.llKwestie techniczne projektu.llOrganizacja zakładu i koszty ogólne.llSiła robocza.llHarmonogram wprowadzania projektu.llAnaliza finansowa i ekonomiczna.lEkspertyza f.s.będzie oparta na kosztach, dostępności materiałów i kapitału oraz innych założeniach.Streszczenia f.s.muszą być jak najkrótsze.List przewodni towarzyszący f.s.powinien przedstawić datę ukończenia studium, jego tytuł, autora, sponsora, docelowego czytelnika, krótkie streszczenie studium i ekspertyzy.F.s.powinny być sformułowane pod kątem odbiorcy, np.banku lub grupy inwestorów.Należy używać ich kryteriów oceny, konsultacja z nimi powinna nastąpić przed podpisaniem umowy o współpracę, aby określić, czy zawartość studium była zgodna z ich potrzebami.Szlasa „Projektowanie biznes planu”Planowanie działalności przedsiębiorstwa to określenie celów, jakie firma chce osiągnąć, strategii działania oraz ram czasowych, w jakich cele te powinny być osiągnięte.Planowanie rozumiane jest jako selektywny sposób uzyskiwania i przetwarzania informacji, ale zwiększenia prawdopodobieństwa osiągnięcia zamierzonych celów.Podstawowymi zadaniami planu mogą być:lograniczenie niepewnościlloszacowanie możliwości i prawdopodobieństwa przyszłych zdarzeńllrozpoznanie problemówllzmniejszenie ryzyka podjęcia błędnej decyzji.lIstotą planowania jest nie tylko wyznaczenie sposobów, metod i środków osiągnięcia założonych celów, ale przede wszystkim określenia tych celów.Plan działalności przedsiębiorstwa sporządza się zarówno dla siebie, jak i dla innych.Określenie celów jest głównym problemem działalności przedsiębiorstwa, który polega na przedstawieniu zamierzeń i filozofii przedsiębiorstwa w sposób prosty i rzeczowy.Głównym zagadnieniem związanym z planem działalności przedsiębiorstwa jest wyznaczenie kosztów realizacji założonych celów z dostępnym kapitałem.Celem planowania jest ograniczenie ryzyka.Cele każdego przedsiębiorstwa są zazwyczaj wyznaczone formalnie w postaci przewidywanych zysków i wpływów ze sprzedaży, zadań produkcyjnych, planu kosztów, prac badawczych itp.Takie cele służą kierowaniu przedsiębiorstwem.Przykładowe cele przedsiębiorstwa mogą dotyczyć:lrentowności, osiągnięcia zwrotu poniesionych nakładówllproduktywnościllpozycji na rynkullśrodków finansowych i rzeczowychllinnowacjillefektywności i rozwoju kierownictwallwydajności i wynagrodzenia robotnikówllodpowiedzialności publicznejlPlanowanie strategiczne w przedsiębiorstwie.Cała strategia przedsiębiorstwa zawarta jest w planie strategicznym.Proces tworzenia planu:lokreślenie mocnych i słabych punktów przedsiębiorstwallanaliza otoczenialluwzględnienie oczekiwań akcjonariuszyllokreślenie celów przedsiębiorstwallocena warunków programów działania, zmierzających do osiągnięcia tych celówllstworzenie planu strategicznego.lPlan strategiczny należy rozbić na szereg szczegółowych planów taktycznych, a następnie na konkretne cele i zadania dla jednostek organizacyjnych komórek funkcjonalnych i poszczególnych kierowników.Przy realizacji planów należy zapewnić sprzężenie zwrotne przy organizowaniu odpowiedniej informacji okresowej, która z kolei umożliwi podejmowanie działań korekcyjnych.Gotowy plan strategiczny powinien zawierać jasno określone cele obejmujące:lwybrane dziedziny działalnościllwybrane rynki oraz wyroby i usługi na poszczególne rynkillwzrost nakładów przypadających na każdą dziedzinę działalności, każdy rynek, wyrób i szczegółowe cele w każdym obszarze wynikówlldecyzje dotyczące likwidacji nierentownych dziedzin działalności lub z dziedzin, które nie pasują do profilu przedsiębiorstwalldecyzje dotyczące dywersyfikacji w drodze wykonywania własnych prac badawczych i rozwojowych, połączenie lub zakup innych przedsiębiorstwllrozdział środków między poszczególne przedsięwzięcia planu strategicznego i terminy wykonanialPlany taktyczne - opracowywane dla osiągnięcia celów strategicznych, są znacznie bardziej szczegółowe, obejmują krótszy okres.Typowy zestaw planów taktyczny jest związany z:lPlanowaniem organizacji i obejmuje plany:lldostosowanie zarządzania z punktu widzenia funkcjonowania przedsiębiorstwalldostosowanie zarządzania z punktu widzenia rozwoju kadry kierowniczejllPlanowaniem rozwoju rynku i wyrobów, obejmuje plany:lllikwidacja obiektów nierentownych i zbędnychlladaptacja do zmian w otoczeniulldywersyfikacji, prac badawczych i rozwojowych, łączenia się z innymi przedsiębiorstwami i zakupu obiektówllPlanowanie rozwoju zasobów, w tym opracowanie planów:llzatrudnieniallzapotrzebowania materiałowegollrozwoju bazy techniczno - produkcyjnejllfinansowegollPlanowaniem działań, w tym z opracowaniem planów:llmarketingullprodukcjillkrótkoterminowego planu zyskówlNotatki Darka Zarembydarth@panda.bg.univ.gda.plhttp://www.bg.univ.gda.pl/~darth [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl