[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.36 13.2 Zwoje powinny być rozmieszczane na podkÅ‚adach drewnianych, uÅ‚ożonychw kierunku poprzecznym do pÅ‚aszczyzny symetrii statku.Zwoje należy ukÅ‚adaćosiÄ… wzdÅ‚użnÄ… w kierunku dziób  rufa statku.Należy je ukÅ‚adać jeden obok dru-giego.Aby zapobiec ich przesuwaniu siÄ™ w czasie przeÅ‚adunku, należy stosowaćstopery w postaci klinów (rys.1 i 2).13.3 Ostatni zwój każdego rzÄ™du powinien zasadniczo spoczywać na dwóch sÄ…-siadujÄ…cych zwojach.Masa tego zwoju zablokuje inne zwoje w rzÄ™dzie.13.4 Jeżeli zachodzi konieczność zaÅ‚adowania drugiej warstwy na pierwszej,wówczas zwoje tworzÄ…ce drugÄ… warstwÄ™ powinny być ukÅ‚adane pomiÄ™dzy zwojamiwarstwy pierwszej (rys.2).13.5 Wszelkie wolne przestrzenie pomiÄ™dzy zwojami najwyższej warstwy powinnybyć odpowiednio zabezpieczone (rys.3).zawsze 2 klinypodkÅ‚adysilnie wbiteRys.1  UkÅ‚adanie podkÅ‚adów i klinów drewnianych37 zwoje blokujÄ…cekliny pod każdym zwojemRys.2  UkÅ‚adanie zwojów blokujÄ…cychdrewno sztauerskie do podpierania i klinowaniapodkÅ‚ady na dnieklinyRys.3  Podpieranie i klinowanie w miejscach wolnych miÄ™dzy zwojami38 14 MOCOWANIE ZWOJÓW14.1 Celem jest uformowanie jednego dużego, nieruchomego bloku zwojów wÅ‚adowni przez powiÄ…zanie ich razem.Zwoje w trzech koÅ„cowych rzÄ™dach górnejwarstwy powinny być powiÄ…zane.Aby zapobiec przesuwaniu siÄ™ zwojów w górnejwarstwie w kierunku dziób  rufa nie należy stosować wiÄ…zaÅ„ grupowych zewzglÄ™du na ich Å‚amliwość, lecz ostatni rzÄ…d górnej warstwy należy zabezpieczyćdrewnem sztauerskim i drutami, które powinny być rozciÄ…gniÄ™te od burty do burty idodatkowo do grodzi.JeÅ›li caÅ‚a dolna przestrzeÅ„ Å‚adowni zostaÅ‚a w peÅ‚ni zaÅ‚ado-wana zwojami dobrze podpartymi, dodatkowe wiÄ…zania poza zwojami blokujÄ…cyminie sÄ… wymagane (rys.4, 5 i 6).wiÄ…zani typu olympic wiÄ…zania grupoweRys.4  Zabezpieczenie górnej warstwy przed przesuniÄ™ciem dziób  rufa (widok z góry)pionowe belki drewnianewiÄ…zania z drutulistwy drewnianeRys.5  Zabezpieczenie ostatniego rzÄ™du w górnej warstwie przed przesuniÄ™ciemw kierunku dziób  rufa39 belki drewnianeÅ›ciÄ…gaczwiÄ…zaniewiÄ…zania napinajÄ…ceRys.6  Zabezpieczenie ostatniego rzÄ™du w górnej warstwie przed przesuniÄ™ciemw kierunku dziób  rufa (widok z góry)14.2 WiÄ…zania mogÄ… być typu konwencjonalnego, a stanowić je mogÄ… lina stalo-wa, taÅ›ma stalowa lub inne równoważne odciÄ…gi i ciÄ…gna.14.3 Konwencjonalne wiÄ…zania powinny skÅ‚adać siÄ™ z drutów o wystarczajÄ…cejwytrzymaÅ‚oÅ›ci na rozciÄ…ganie.14.4 WiÄ…zania z drutu powinny być chronione przed uszkodzeniem przez ostrekrawÄ™dzie.14.5 Jeżeli jest tylko kilka zwojów lub tylko zwój pojedynczy, to powinny one byćodpowiednio zamocowane do konstrukcji statku poprzez uÅ‚ożenie ich na Å‚ożach,klinowanie lub podparcie, a nastÄ™pnie zamocowane dla zapobieżenia przemiesz-czeniom poprzecznym i wzdÅ‚użnym14.6 Zwoje przewożone w kontenerach, w wagonach kolejowych i pojazdachdrogowych powinny być rozmieszczane na Å‚ożach lub specjalnie wykonanych kon-strukcjach i powinny być zabezpieczone przed przemieszczeniem poprzez odpo-wiednie zamocowanie.40 ZaÅ‚ cznik 7Rozmieszczanie i mocowanie ciężkich wyrobów metalowych15 UWAGI OGÓLNE15.1 Ciężkie wyroby metalowe w rozumieniu niniejszego Kodeksu oznaczajÄ…wszelkie ciężkie Å‚adunki wykonane z metalu, takie jak prÄ™ty, rury, ksztaÅ‚towniki,blachy, drut w zwojach itp.15.2 Transport morski ciężkich wyrobów metalowych stwarza dla statku nastÄ™pu-jÄ…ce zagrożenia:.1 przeciążenie konstrukcji statku, jeżeli przekroczone zostanÄ… naprężenia do-puszczalne w konstrukcji kadÅ‚uba lub dopuszczalne obciążenia pokÅ‚adu;.2 przeciążenie konstrukcji statku w wyniku zbyt krótkiego okresu koÅ‚ysaÅ„ wy-woÅ‚anego zbyt dużą wartoÅ›ciÄ… wysokoÅ›ci metacentrycznej;.3 przesuniÄ™cie Å‚adunku na skutek niewÅ‚aÅ›ciwego zamocowania, które możespowodować utratÄ™ statecznoÅ›ci lub uszkodzenie kadÅ‚uba lub obie te rzeczyjednoczeÅ›nie.16 ZALECENIA16.1 Przestrzenie Å‚adunkowe, w których sÄ… rozmieszczane ciężkie wyroby meta-lowe, powinny być czyste, suche i wolne od smaru i oleju.16.2 Aadunek powinien być tak rozÅ‚ożony, by nie wystÄ…piÅ‚y nadmierne naprężeniaw konstrukcji kadÅ‚uba.16.3 Nie należy przekraczać dopuszczalnych obciążeÅ„ pokÅ‚adu i górnych powÅ‚okzbiorników dennych.16.4 W czasie rozmieszczania i mocowania ciężkich wyrobów metalowych należyprzestrzegać nastÄ™pujÄ…cych zasad:.1 Å‚adunki powinny być rozmieszczane od jednej burty do drugiej, bez pozo-stawienia miejsca miÄ™dzy nimi, w razie potrzeby wolne miejsca należy wy-peÅ‚niać belkami drewnianymi;.2 tam, gdzie jest to możliwe, Å‚adunki powinny być rozmieszczone poziomo;.3 powierzchnia Å‚adunku powinna być zabezpieczona;.4 kliny powinny być wykonane z mocnego, nie popÄ™kanego drewna i powinnymieć odpowiednie wymiary, aby przenosić siÅ‚y wywoÅ‚ane przyspieszeniami.Przy każdym wrÄ™gu powinien być wbity jeden klin, z zastrzeżeniem, że od-legÅ‚ość miÄ™dzy wrÄ™gami nie jest wiÄ™ksza niż 1 m.16.5 W przypadku cienkich blach i maÅ‚ych paczek dopuszczalne jest ich roz-mieszczanie zarówno w kierunku dziób  rufa, jak i poprzecznym [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl