[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ciało fizyczne i eteryczne, musiałby właściwie przeżywać wnętrze tych ciał.Nie czyni jednak tego.W chwili obudzenia dzieje się coś, co nie pozwala,lak więc budzenie się i zasypianie możemy przedstawić jako wewnęaby widział wnętrze swojej cielesności; jego uwaga zostaje natychmiast skietrzne przeżycia duszy ludzkiej: budzenie się jako zanurzanie się stłoczonejrowana ku przeżyciom zewnętrznym.Jego siła widzenia, siła poznawaniajazni w cielesność człowieka, a zasypianie jako uwolnienie się od świadozostaje skierowana na świat zewnętrzny.Gdyby człowiek uchwycił siebiemości, które jest niezbędne, gdyż nie dojrzeliśmy jeszcze do tego, aby mócw swoim wnętrzu, stałoby się coś wręcz przeciwnego w stosunku do tego,oglądać świat, w który wchodzimy zasypiając.W ten sposób czuwanie i senco zaszłoby, gdyby człowiek przy zasypianiu mógł świadomie wejść w światujmujemy w takim sensie, w jakim musimy niejedno w świecie ujmować,duchowy.Wszystko, co człowiek zdobył w czasie bytu ziemskiego w zakremianowicie jako wzajemne przenikanie się różnych członów ludzkiej istoty.sie duchowości przez swojąjażń, stłoczyłoby się razem i po zanurzeniu sięJeżeli z tego punktu widzenia obserwujemy człowieka w stanie czuwania, todziałałoby teraz niesłychanie intensywnie w ciele fizycznym i eterycznym.mówimy, że tkwią w nim cztery człony istoty ludzkiej: ciało fizyczne, eteryA skutkiem tego byłoby rozwinięcie się z całą mocą różnorodnych cech egoczne, astralne i jazń; tkwią one jedno w drugim w pewien określony sposób.istycznych.Człowiek zanurzyłby się jaznią w swoje wnętrze, a jego popędyCo jest rezultatem takiego połączenia? Rezultatem jest właśnie stan czuwai pożądania - cały egoizm, do jakiego byłby zdolny - to wszystko byłoby jaknia! Ik> człowiek nie mógłby się znajdować w stanie czuwania, gdyby w swo-by stłoczone razem w jazni.Cały egoizm wpłynąłby w życie jego popędów.|ą cielesność nie zstępował w taki sposób, że jego uwaga zostaje odwróconaAby do tego nie doszło, świadomość nie zostaje dopuszczona do naszegood wnętrza przez świat zewnętrzny.To, że człowiek znajduje się w staniewnętrza i jesteśmy nastawieni na świat zewnętrzny.czuwania, uwarunkowane jest właśnie zupełnie określonym, uregulowanymWNpóldziałaniem czterech członów jego istoty.Z drugiej zaś strony od właśDowodzą tego relacje mistyków, którzy usiłowali przeniknąć do ludzkieciwego rozdzielenia tych czterech członów zależy to, że człowiek śpi.Niego wnętrza.Zapoznajcie się z wypowiedziami takich mistyków jak Mistrzwystarczy, gdy powiemy, że człowiek składa się z ciała fizycznego, eteryczEckhart, Johannes Tauler lub inni, którzy podjęli drogę do ludzkiego wnętrza.nego, astralnego i jazni! Człowieka rozumiemy dopiero wtedy, gdy wiemy,By zanurzyć się we własne wnętrze, weszli oni w taki stan, że zupełnie odu inkiin stopniu te różne człony spojone są ze sobą w pewnym określonymwrócili uwagę od tego, co mogło ich interesować w świecie zewnętrznym.Klanie, w jaki sposób tkwią jedne w drugich.Właśnie to jest istotne dla pozCzytajcie biografie świętych albo mistyków, którzy usiłowali zstąpić we włanania natury ludzkiej.A teraz rozpatrzmy sposób zespolenia czterech człosne wnętrze.Czego doświadczyli ci ludzie? Doświadczyli pokus, napaści itp.,nów człowieka w stanie jawy dziennej, przyjmując ten stan za normalny.co opisują w żywych barwach.Były to rzeczy, które doszły do głosu ze stło-92 93Większość spośród was wie z dawnych wykładów, że świadomość, jaką się świadomości jazniowej istniał o wiele ściślejszy związek między ciałemmamy obecnie jako ludzie ziemscy pomiędzy narodzeniem a śmiercią, przed astralnym człowieka i niższymi osłonami jego istoty.Ciało astralne wciskastawia tylko jedną z możliwych form świadomości.Gdy np.przestudiujecie ło się dużo głębiej w inne człony niż obecnie.Pod pewnym względem ciało Wiedzę tajemną", to dowiecie się, że dzisiejsza świadomość jest jednym astralne zostało odebrane ciału eterycznemu i fizycznemu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]