[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zwykle dwa przypadkilrozprężanie izotermicznellrozprężanie adiabatycznelPrzy rozprężaniu izotermicznym trzeba utrzymywać stałą temperaturę ścian cylindra, czyli tłok musi poruszać się wolno, żeby gaz mógł pozostawać w równowadze termicznej ze ściankami cylindra.Ponieważ T = const.więc dU = 0, a stąd dQ = dW(16.8)lRozprężanie adiabatycznelZwykle w silnikach tłok porusza się bardzo szybko więc nie ma dość czasu na przepływ ciepła pomiędzy gazem a ścianami cylindra.Wtedy dQ = 0 i otrzymujemydU + pdV = 0Możemy to przepisać w postacicvdT + pdV = 0na 1 mol.Z równania stanu gazu doskonałego otrzymujemy różniczkującpdV + Vdp = RdTStąd obliczmy dT i wstawiamy do poprzedniego równaniaZastępujemy teraz cv + R = cp i otrzymujemygdzie γ = cp/cv.Całkując to równanie otrzymamygdzie const.oznacza stałą całkowania.Mamy więcln(pVγ) = const.czylipVγ = const.(16.9)co można zapisać:p1V1γ = p2V2γPrzykład 1Silnik benzynowy ma stopień sprężu 9 tzn.V2/V1 = 9.Jaki jest stosunek temperatury gazów wydechowych do temperatury spalania?p1V1γ = p2V2γ więc p2/p1 = (V1γ/V2γ)Dla gazu doskonałegop2/p1 = (V1T2)/(V2T1)Porównują te równania otrzymujemyT2/T1 = (V1/V2)γ-1Powietrze jest głównie dwuatomowe więc γ = 1.4.Stąd otrzymujemy T2/T1 = 0.415Z.Kąkol-Notatki do Wykładu z Fizyki16-1216-8
[ Pobierz całość w formacie PDF ]