[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.• Diagram ryby (Ishikawy)Stosowany jest do analizy związków przyczynowo-skutkowych.Rozwiązywany problem jest skutkiem wpływu wielu przyczyn, które stanowią poszczególne żebra szkieletu.Przyczyny opisane w diagramie analizuje się, stosując burzę mózgów.Treść diagramu powinna być przekazana wszystkim, aby można było zrozumieć kluczowe problemy.Konsekwencją wyżej podjętych działań może być zastosowanie analizy Pareto.3435W PRZEDSIĘBIORSTWIEStruktura i etapy wdrażania TQM powinny koncentrować się na następujących dwunastu problemach:• ZrozumienieWażne jest zrozumienie wagi problemu przez kierownictwo firmy i podjęcie odpowiednich decyzji.Na ogół jest to decyzja trudna a raz podjęta powoduje ciągłą pracę nad doskonaleniem jakości.'• Zaangażowanie kierownictwaPodjęcie decyzji o wprowadzeniu TQM wymaga bezpośredniego zaangażowania kierownictwa firmy, które formułuje politykę jako-bCI.• OrganizacjaReorganizuje się strukturę firmy, aby precyzyjnie określić kompetencje i odpowiedzialność za sprawy jakości.Rada Dyrektorów (Zarząd) powinna przekształcić się w Radę dsi Jakości.• Koszty jakościNależy liczyć i analizować koszty jakości.Pozwala to na doskonalenie jakości.• System zapewnienia jakościSystem jakości według norm ISO 9000 stanowi podstawę strategu TQM.Porządkuje organizację, metody działania i właściwie warunkuje powodzenie wprowadzenia TQM w firmie.• Planowanie w czasieSystem TQM nie może być wprowadzony jednorazowo.Wdrażanie go wymaga czasu.W TQM pewne etapy mają formę zakończoną w czasie, np.podjęcie decyzji przez kierownictwo firmy o wdrożeniu systemu.Większości nie ma charakteru zamkniętego w czasie.Jest stale powtarzana.Czas w realizacji strategii TQM przedstawia rys.11.• Projektowanie jakościKorzystne jest stosowanie technik, pozwalających na uwzględnienie wymagań klienta w procesie projektowania nowych wyrobów np.QFD.Decyzja kierownictwaco cooooo cooo•nty MSzkolenie, kształcenie, przepływ informacji ^>->Sformułowanie polityki jakościZaangażowanie kierownictwaUtworzenie struktur organizacyjnychdla celów jakości£Planowanie jakościProjektowanie jakościWprowadzanie systemu jakościDoskonalenie systemu jakościPraca zespołowa Rozwiązywanie problemówStosowanie technik: SPC, QFD itp.CzasRys.11.Czas realizacji strategii TQMŹródło: opracowanie własne na podstawie J.S.Oaklanda, Total Ma-ment, Butterworth-Heinemann Ltd., Oxford 1992.ZdolnościSukces we wdrażaniu TOM można osiągnąć tylko dzięki zaangażowaniu pracownikom różnego szczebla firmy.Szkolenie i kształcenie przekonuje zawsze pewną grupę ludzi myślących niekonwencjonalnie.Stają się oni motorem, który przyciąga innych i przekonuje do wdrożenia TOM.Wokół nich skupiają się zespoły pracownicze.Mają oni łatwość w nawiązywaniu kontaktów, przekonywania i inicjowania projektów, które należy rozwiązać.• SterowanieSterowanie jakością to działania stosowane w celu spełnienia wymagań jakościowych.Sterowanie jakością obejmuje monitorowanie procesu, jak i eliminowanie przyczyn wadliwości.• Praca zespołuKoncepcja TOM opiera się na pracy^espołowej, która umożliwia:363739O podejmowanie trudniejszych decyzji,O osiąganie celów, które są niemożliwe do osiągnięcia przez poszczególnych pracowników, a tym samym osiąganie większej satysfakcji z pracy.• SzkolenieSzkolenie jest ważnym elementem w realizacji TQM w przedsiębiorstwie.Szkolenia muszą mieć charakter permanentny, a plan ich powinien być dostosowany do programu wprowadzania TQM w organizacji.Główny cel szkolenia to: modyfikacja zachowań i postaw, poznanie i przekonanie do tej koncepcji wszystkich pracowników
[ Pobierz całość w formacie PDF ]