[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Od­najduje siÄ™ siebie w kontakcie z innymi ludzmi, jakÄ…Å› ideÄ…,twórczoÅ›ciÄ… czy religiÄ….Celem życia jest odbudowa znieksz­taÅ‚conej osobowoÅ›ci, zniszczonych wiÄ™zi ze Å›rodowiskiemnaturalnym, doprowadzenie do tego, żeby wszystkie czyn­noÅ›ci sÅ‚użyÅ‚y samorealizacji, żeby zniknÄ…Å‚ sztuczny podziaÅ‚miÄ™dzy pracÄ… a czasem wolnym.Obok tych wspólnych celów każda z wymienionych ko­mun ma jakieÅ› cele wÅ‚asne, różniÄ…ce jÄ… od innych.TwinOaks nastawiona jest przede wszystkim na wypracowywa­nie nowych form organizacji spoÅ‚ecznej, organizacji pracy,traktujÄ…c swÄ… dziaÅ‚alność jako przygotowanie podstawPrzyszÅ‚ej rewolucji w skali ogólnonarodowej czy Å›wiatowej.CzÅ‚onkowie tej komuny widzÄ… rewolucjÄ™ jako radykalnÄ…i jednoczesnÄ… rekonstrukcjÄ™ spoÅ‚eczeÅ„stwa i indywidualnoÅ›­ci.Oto co piszÄ… na ten temat w opublikowanej przez siebieksiążce The Revolution is Over: We Won   DziaÅ‚alnośćTwin Oaks przybliża rewolucjÄ™, gdyż już teraz tworzy spo­Å‚eczeÅ„stwo porewolucyjne, ksztaÅ‚tujÄ…ce siÄ™ w toku naszego229 życia.WychodzÄ…c poza system i tworzÄ…c spoÅ‚ecznoÅ›ci dobrzekooperujÄ…ce ze sobÄ… ekonomicznie i spoÅ‚ecznie aktywiÅ›cibÄ™dÄ… wiedzieli, co robić, gdy nowe spoÅ‚eczeÅ„stwo wynurzysiÄ™ w caÅ‚oÅ›ci, gdy zielone pÄ™dy pójdÄ… w górÄ™.BÄ™dzie tospoÅ‚eczeÅ„stwo, które samo stale próbuje siÄ™ ulepszać wswej zdolnoÅ›ci wychowywania szczęśliwych, produktyw­nych i twórczych ludzi." 115 Aby zostać w komunie  mówiÄ…jej czÅ‚onkowie  trzeba powiedzieć sobie: to jest mójsposób życia, który wybieram w peÅ‚ni Å›wiadomie, to jestidea, której chcÄ™ poÅ›wiÄ™cić życie, to jest nowe spoÅ‚eczeÅ„­stwo, które chcÄ™ budować.Nieco inne cele stawia sobie komuna religijna OregonFamily.Celem jest tu poszerzenie Å›wiadomoÅ›ci, osiÄ…gniÄ™­cie  w wyniku pracy nad sobÄ…, ćwiczeÅ„ i medytacji kontaktu z transcendencjÄ…, traktowanÄ… jednak inaczej niżBóg religii chrzeÅ›cijaÅ„skich.Transcendencja ta przestajebyć wÅ‚aÅ›ciwie transcendencjÄ…, gdyż Bóg i Å›wiat stanowiÄ…jedność nierozdzielnÄ….CzÅ‚owiek zanurzony w bycie i zjed­noczony z Bogiem, którego jest częściÄ…, musi go tylko w so­bie odnalezć.Zadanie to stawiajÄ… czÅ‚onkowie komuny nietylko sobie.Należy pomóc innym w osiÄ…gniÄ™ciu zjednocze­nia z boskim bytem.Jeszcze inne cele stawia sobie komuna Drop City.Ko­muna artystów dąży przede wszystkim do doskonaleniatwórczoÅ›ci, ma ambicjÄ™ stworzenia nowej sztuki, która za­decyduje o hierarchii przemian kultury przyszÅ‚oÅ›ci.ArtyÅ›ciz Drop City zakÅ‚adajÄ…, że nowÄ… kulturÄ™ i nowÄ… sztukÄ™ moż­na stworzyć jedynie wtedy, gdy osiÄ…gnie siÄ™ jedność życiawe wszystkich jego przejawach.Gdy nie bÄ™dzie podziaÅ‚umiÄ™dzy sferÄ… wolnoÅ›ci panujÄ…cÄ… w pracowni, w momencietworzenia, a sferÄ… przymusu, instytucjonalizacji, konwencji,w ramach obowiÄ…zujÄ…cych standardów obejmujÄ…cych życiecodzienne.Prawdziwa rewolucja w sztuce musi Å‚Ä…czyć siÄ™z rewolucjÄ… w życiu.Oto co piszÄ… na ten temat czÅ‚onkowiekomuny:  SpoÅ‚eczeÅ„stwo zachodnie osiÄ…gnęło fantastycznerezultaty w dziedzinie naukowego i technicznego postÄ™pudziÄ™ki temu, że zablokowaÅ‚o w czÅ‚owieku jego naturÄ™ zmys­Å‚owÄ… i emocjonalnÄ…, skupiajÄ…c siÄ™ na wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciach in­telektualnych i logicznych.Chodzi o to, by teraz uwolnićtÄ™ część ludzkiej natury, a to nie udaje siÄ™ wewnÄ…trz sys-115R.Fairfield, Communes USA., s.100.230 ternu."116 Nowa sztuka i kultura może powstać jedyniew sytuacji przywrócenia równowagi, stÄ…d zmiana życiastaje siÄ™ warunkiem twórczoÅ›ci.Poszukiwanie nowej Å›wia­domoÅ›ci jest tu podporzÄ…dkowane wartoÅ›ciom ekspresji,sztuki, twórczoÅ›ci.Trzeba eksperymentować, ważne jest, byÅ›wiadome wybory nie przeksztaÅ‚ciÅ‚y siÄ™ w rutynÄ™.SztukajaÅ‚owieje, gdy rytm życia jest powtarzalny, gdy coraz wiÄ™­cej czynnoÅ›ci wykonuje siÄ™ mechanicznie  stwierdzajÄ…artyÅ›ci z Drop City.Cele i wartoÅ›ci wszystkich trzech komun sÄ… zaprzecze­niem dążeÅ„ do kariery, pieniÄ…dza, gromadzenia dóbr, wspi­nania siÄ™ po szczeblach hierarchii spoÅ‚ecznej, sukcesu po­twierdzonego przez autorytety spoÅ‚eczne i moralne syste­mu.b.Rytm życiaOkreÅ›lonym celom i wybranym wartoÅ›ciom podporzÄ…dko­wuje siÄ™ w komunach caÅ‚Ä… codzienność.Przebieg czynnoÅ›cicodziennych jest tam caÅ‚kowicie odmienny w stosunku dożycia ludzi wÅ‚Ä…czonych w system produkcji i konsumpcjikapitalistycznego paÅ„stwa.Odmienność przejawia siÄ™ za­równo w proporcjach czasowych miÄ™dzy poszczególnymiczynnoÅ›ciami życiowymi, jak i w formie tych czynnoÅ›ci,poczÄ…wszy od najprostszych, sÅ‚użących zaspokojeniu pod­stawowych potrzeb, jak i najbardziej zÅ‚ożonych, dotyczÄ…­cych aktywnoÅ›ci twórczej czy produkcyjnej.WszystkieczynnoÅ›ci sÅ‚użą samorealizacji i realizacji  alternatywnegospoÅ‚eczeÅ„stwa".NastÄ™puje redukcja dziaÅ‚aÅ„ przymusowych,podlegajÄ…cych alienacji.O odmiennoÅ›ci rytmu życia w komunach decyduje spe­cyficzny stosunek do czasu.Czas traktowany jest w wy­miarach egzystencjalnych, a nie produkcyjnych, technicz­nych.Odrzucenie wartoÅ›ci gromadzenia dóbr, wartoÅ›ciPrestiżowych, wypadniÄ™cia z rytmu współzawodnictwa,,,wyÅ›cigu szczurów" powoduje, że ludzie siÄ™ nie spieszÄ….%7Å‚adne zewnÄ™trzne wobec tych spoÅ‚ecznoÅ›ci cykle czasowe,Wedle których funkcjonuje  wielka maszyna", nie obowiÄ…­zujÄ….Zatrzymanie czasu, a jednoczeÅ›nie odnajdywanie in­nego poczucia czasu nie jest jedynie wynikiem przyjÄ™tegoTamże, s.220.231 trybu życia, lecz nastÄ™puje za sprawÄ… Å›wiadomej refleksji.Każda chwila powinna być dostrzegana jako element trwa­nia wiecznoÅ›ci, kosmosu, nie tylko jako moment przebieguludzkiego życia.Uczestnictwo w czasie kosmicznym, od-najdywanie jego rytmów jest charakterystyczne dla ko­mun religijnych opartych na wierzeniach Wschodu.Po­dobne poszukiwania podejmujÄ… czÅ‚onkowie komuny DropCity. Uczymy siÄ™ gór, przyroda jest naszym guru.Czas jest bez znaczenia, dzieÅ„, miesiÄ…c, rok  przechodzÄ…podobnie jak momenty wiecznoÅ›ci." 117W wielu komunach pojÄ™cie  czasu wolnego" zatraca sens,gdyż caÅ‚y czas jest wolny, poÅ›wiÄ™cony na zajÄ™cia wybrane,twórcze, nie podporzÄ…dkowane rygorom cyklu produkcyj­nego.Komuny Oregon Family i Drop City nie prowadzążadnej dziaÅ‚alnoÅ›ci produkcyjnej, utrzymujÄ… siÄ™ z odpad­ków wyrzucanych przez spoÅ‚eczeÅ„stwo obfitoÅ›ci, z nadwy­Å¼ek żywnoÅ›ciowych, które okolicznym farmerom sprawiajÄ…kÅ‚opoty  popadajÄ…c przez to w paradoksalnÄ… zależność odzwalczanego systemu.Odmienny stosunek do czasu wyraża siÄ™ także w Å›wia­domym rozbijaniu normalnych rytmów czasowych.Nocwcale nie musi być przeznaczona na sen, a dzieÅ„ na jakÄ…Å›aktywność, w komunach religijnych dzieÅ„ i noc podporzÄ…d­kowane sÄ… rytmom medytacji, ćwiczeÅ„ religijnych, a nienp [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl