[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Odnajduje się siebie w kontakcie z innymi ludzmi, jakąś ideą,twórczością czy religią.Celem życia jest odbudowa zniekształconej osobowości, zniszczonych więzi ze środowiskiemnaturalnym, doprowadzenie do tego, żeby wszystkie czynności służyły samorealizacji, żeby zniknął sztuczny podziałmiędzy pracą a czasem wolnym.Obok tych wspólnych celów każda z wymienionych komun ma jakieś cele własne, różniące ją od innych.TwinOaks nastawiona jest przede wszystkim na wypracowywanie nowych form organizacji społecznej, organizacji pracy,traktując swą działalność jako przygotowanie podstawPrzyszłej rewolucji w skali ogólnonarodowej czy światowej.Członkowie tej komuny widzą rewolucję jako radykalnąi jednoczesną rekonstrukcję społeczeństwa i indywidualności.Oto co piszą na ten temat w opublikowanej przez siebieksiążce The Revolution is Over: We Won DziałalnośćTwin Oaks przybliża rewolucję, gdyż już teraz tworzy społeczeństwo porewolucyjne, kształtujące się w toku naszego229życia.Wychodząc poza system i tworząc społeczności dobrzekooperujące ze sobą ekonomicznie i społecznie aktywiścibędą wiedzieli, co robić, gdy nowe społeczeństwo wynurzysię w całości, gdy zielone pędy pójdą w górę.Będzie tospołeczeństwo, które samo stale próbuje się ulepszać wswej zdolności wychowywania szczęśliwych, produktywnych i twórczych ludzi." 115 Aby zostać w komunie mówiąjej członkowie trzeba powiedzieć sobie: to jest mójsposób życia, który wybieram w pełni świadomie, to jestidea, której chcę poświęcić życie, to jest nowe społeczeństwo, które chcę budować.Nieco inne cele stawia sobie komuna religijna OregonFamily.Celem jest tu poszerzenie świadomości, osiągnięcie w wyniku pracy nad sobą, ćwiczeń i medytacji kontaktu z transcendencją, traktowaną jednak inaczej niżBóg religii chrześcijańskich.Transcendencja ta przestajebyć właściwie transcendencją, gdyż Bóg i świat stanowiąjedność nierozdzielną.Człowiek zanurzony w bycie i zjednoczony z Bogiem, którego jest częścią, musi go tylko w sobie odnalezć.Zadanie to stawiają członkowie komuny nietylko sobie.Należy pomóc innym w osiągnięciu zjednoczenia z boskim bytem.Jeszcze inne cele stawia sobie komuna Drop City.Komuna artystów dąży przede wszystkim do doskonaleniatwórczości, ma ambicję stworzenia nowej sztuki, która zadecyduje o hierarchii przemian kultury przyszłości.Artyściz Drop City zakładają, że nową kulturę i nową sztukę można stworzyć jedynie wtedy, gdy osiągnie się jedność życiawe wszystkich jego przejawach.Gdy nie będzie podziałumiędzy sferą wolności panującą w pracowni, w momencietworzenia, a sferą przymusu, instytucjonalizacji, konwencji,w ramach obowiązujących standardów obejmujących życiecodzienne.Prawdziwa rewolucja w sztuce musi łączyć sięz rewolucją w życiu.Oto co piszą na ten temat członkowiekomuny: Społeczeństwo zachodnie osiągnęło fantastycznerezultaty w dziedzinie naukowego i technicznego postępudzięki temu, że zablokowało w człowieku jego naturę zmysłową i emocjonalną, skupiając się na właściwościach intelektualnych i logicznych.Chodzi o to, by teraz uwolnićtę część ludzkiej natury, a to nie udaje się wewnątrz sys-115R.Fairfield, Communes USA., s.100.230ternu."116 Nowa sztuka i kultura może powstać jedyniew sytuacji przywrócenia równowagi, stąd zmiana życiastaje się warunkiem twórczości.Poszukiwanie nowej świadomości jest tu podporządkowane wartościom ekspresji,sztuki, twórczości.Trzeba eksperymentować, ważne jest, byświadome wybory nie przekształciły się w rutynę.Sztukajałowieje, gdy rytm życia jest powtarzalny, gdy coraz więcej czynności wykonuje się mechanicznie stwierdzająartyści z Drop City.Cele i wartości wszystkich trzech komun są zaprzeczeniem dążeń do kariery, pieniądza, gromadzenia dóbr, wspinania się po szczeblach hierarchii społecznej, sukcesu potwierdzonego przez autorytety społeczne i moralne systemu.b.Rytm życiaOkreślonym celom i wybranym wartościom podporządkowuje się w komunach całą codzienność.Przebieg czynnościcodziennych jest tam całkowicie odmienny w stosunku dożycia ludzi włączonych w system produkcji i konsumpcjikapitalistycznego państwa.Odmienność przejawia się zarówno w proporcjach czasowych między poszczególnymiczynnościami życiowymi, jak i w formie tych czynności,począwszy od najprostszych, służących zaspokojeniu podstawowych potrzeb, jak i najbardziej złożonych, dotyczących aktywności twórczej czy produkcyjnej.Wszystkieczynności służą samorealizacji i realizacji alternatywnegospołeczeństwa".Następuje redukcja działań przymusowych,podlegających alienacji.O odmienności rytmu życia w komunach decyduje specyficzny stosunek do czasu.Czas traktowany jest w wymiarach egzystencjalnych, a nie produkcyjnych, technicznych.Odrzucenie wartości gromadzenia dóbr, wartościPrestiżowych, wypadnięcia z rytmu współzawodnictwa,,,wyścigu szczurów" powoduje, że ludzie się nie spieszą.%7ładne zewnętrzne wobec tych społeczności cykle czasowe,Wedle których funkcjonuje wielka maszyna", nie obowiązują.Zatrzymanie czasu, a jednocześnie odnajdywanie innego poczucia czasu nie jest jedynie wynikiem przyjętegoTamże, s.220.231trybu życia, lecz następuje za sprawą świadomej refleksji.Każda chwila powinna być dostrzegana jako element trwania wieczności, kosmosu, nie tylko jako moment przebieguludzkiego życia.Uczestnictwo w czasie kosmicznym, od-najdywanie jego rytmów jest charakterystyczne dla komun religijnych opartych na wierzeniach Wschodu.Podobne poszukiwania podejmują członkowie komuny DropCity. Uczymy się gór, przyroda jest naszym guru.Czas jest bez znaczenia, dzień, miesiąc, rok przechodząpodobnie jak momenty wieczności." 117W wielu komunach pojęcie czasu wolnego" zatraca sens,gdyż cały czas jest wolny, poświęcony na zajęcia wybrane,twórcze, nie podporządkowane rygorom cyklu produkcyjnego.Komuny Oregon Family i Drop City nie prowadzążadnej działalności produkcyjnej, utrzymują się z odpadków wyrzucanych przez społeczeństwo obfitości, z nadwyżek żywnościowych, które okolicznym farmerom sprawiająkłopoty popadając przez to w paradoksalną zależność odzwalczanego systemu.Odmienny stosunek do czasu wyraża się także w świadomym rozbijaniu normalnych rytmów czasowych.Nocwcale nie musi być przeznaczona na sen, a dzień na jakąśaktywność, w komunach religijnych dzień i noc podporządkowane są rytmom medytacji, ćwiczeń religijnych, a nienp
[ Pobierz całość w formacie PDF ]