[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pytanie, na które wszyscy musimy postarać się odpowiedzieć, brzmi: czy nowyświat pracy będzie coraz bardziej ponury, a nieustanny stres i obawy odbiorą nampoczucie bezpieczeństwa i pozbawią wszelkiej radości z tego, co będziemy robić, czy teżnawet w obliczu nowych wyzwań potrafimy znalezć sposoby wykonywania zadań,które będą nas ekscytować, dawać nam poczucie spełnienia i zadowolenie?Dolna granicaNa szczęście inteligencji emocjonalnej można się nauczyć.W obecnych czasach,kiedy zwrot  stabilność zawodowa wydaje się dziwacznym oksymoronem, każdy znas może dodać składające się na nią umiejętności do podręcznego zestawu środkówumożliwiających przetrwanie.Fakt, że kompetencje emocjonalne można oceniać i doskonalić, wskazuje wszelkiegorodzaju firmom jeszcze jeden obszar, na którym można poprawić jakość pracy, a zatemrównież swoją konkurencyjność.Potrzeba do tego jedynie emocjonalnego dostrojenia sięorganizacji.Na poziomie indywidualnym można rozpoznawać, oceniać i doskonalić elementyinteligencji emocjonalnej.Na poziomie grupy oznacza to właściwe pokierowaniedynamiką stosunków interpersonalnych, dzięki którym grupa staje się inteligentniejsza isprawniejsza.Na poziomie organizacji sprowadza się to do zrewidowania hierarchiiwartości i uczynienia inteligencji emocjonalnej priorytetem - przy naborzepracowników, ich szkoleniu i doskonaleniu, przy ocenianiu wyników ich pracy iawansowaniu.Oczywiście inteligencja emocjonalna nie jest magiczną różdżką, która da firmiewiększy udział w rynku czy zapewni opłacalność produkcji lub usług.Ekologiakorporacji jest niezwykle płynna i złożona i żadna pojedyncza interwencja czy zmiananie rozwiąże wszystkich problemów.Ale, jak głosi znane powiedzenie,  wszystkozależy od ludzi , więc jeśli lekceważy się czynnik ludzki, to nic nie będziefunkcjonowało, jak mogłoby funkcjonować.W przyszłości najbardziej konkurencyjnebędą te firmy, których współpracownicy będą ze sobą najlepiej współpracować, i w356 takim stopniu, w jakim będzie to decydować o sukcesach, wzrośnie znaczenieinteligencji emocjonalnej.Niezależnie jednak od inteligencji emocjonalnej organizacji, w których pracujemy,posiadanie tych umiejętności daje nam wszystkim szansę przetrwania z godnością i wdobrym zdrowiu psychicznym.A kiedy zmienia się cały świat pracy, umiejętności tepozwalają nam nie tylko konkurować z innymi, ale zachować też zdolność doznajdowania przyjemności, a nawet radości, w tym, co robimy.357 Dodatek IInteligencja emocjonalna INTELIGENCJA EMOCJONALNA odnosi się do zdolności rozpoznawania przez nasnaszych własnych uczuć i uczuć innych, do zdolności motywowania się i kierowania emocjamizarówno naszymi własnymi, jak i osób, z którymi łączą nas jakieś więzi.Są to zdolnościodmienne od inteligencji akademickiej, czyli umiejętności czysto intelektualnych,mierzonych ilorazem inteligencji, ale je uzupełniające.Wiele osób, które posiadająwiedzę książkową, ale cierpią na niedostatek inteligencji emocjonalnej, pracuje dla ludzio niższym ilorazie inteligencji, górujących nad nimi umiejętnościami z zakresuinteligencji emocjonalnej.Te dwa różne rodzaje inteligencji - intelektualna i emocjonalna - są wyrazemaktywności różnych części mózgu.Intelekt opiera się wyłącznie na pracy korymózgowej, stosunkowo niedawno powstałych górnych warstw komórek mózgowych.Ośrodki emocjonalne znajdują się głębiej, w dużo starszych obszarach podkorowych;inteligencja emocjonalna wynika z działania tych ośrodków, zharmonizowanego zdziałaniem ośrodków intelektualnych.Jednym z najbardziej wpływowych teoretyków inteligencji, którzy zwracali uwagęna różnicę między zdolnościami intelektualnymi a emocjonalnymi, był HowardGardner, psycholog z Uniwersytetu Harvarda, który w 1983 roku przedstawiłzaakceptowany przez większość naukowców model  inteligencji wielorakiej 1.Jego listasiedmiu rodzajów inteligencji obejmuje nie tylko znane od dawna zdolnościmatematyczne i językowe, ale również dwa rodzaje  inteligencji personalnej :znajomość swego świata wewnętrznego i rozeznanie społeczne.Ogólną teorię inteligencji emocjonalnej ogłosili w roku 1990 dwaj innipsychologowie, Peter Salovey z Uniwersytetu Yale i John Mayer, zatrudniony obecnie wUniwersytecie New Hampshire2.Inny model inteligencji emocjonalnej zaproponował w1 Zob.: Howard Gardner, Frames of Mind (New York: Basic Books, 1983) [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl