[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. Wchodzący w nurt mo\e ju\ z samej swojej natury nie anga\ować się w kłamstwo,kradzie\, cudzołóstwo, fizyczne krzywdzenie drugiej osoby czy zarabianie na \ycie koszteminnych.Kiedy wgląd medytującego zwiększa się tak, \e wiedza o stanach dukkha, anatta i aniccaprzenika w jego świadomość, wgląd osiąga głębszy poziom.Na etapie tym zarówno pragnienieodczuwania, jak i chora wola nikną dalej.Oprócz tego, czego zaniechał on wraz z wejściem wnurt , medytujący pozwala na oddalenie sią prostackich pragnień odczuwania przedmiotów orazsilnego oburzenia.Jest on teraz sakadDaniel Goleman gami, jedynym powrotem , gdy\ będziew pełni uwolniony w tym \yciu lub w następnym.Intensywność jego uczuć przyciągania i niechęci maleje; nie mo\na go ju\ dłu\ej ani doniczego zmusić, ani od niczego odwieść.Na przykład pociąg seksualny zdecydowanie sięzmniejsza; osoba taka mo\e mieć stosunek, którego celem jest prokreacja, ale nie będzie miała\adnych seksualnych potrzeb.Rodzajem reakcji wobec wszystkich bodzców jest bezstronność.W następnej fazie pogłębiania wglądu medytujący porzuca całkowicie zarównopragnienie odczuwania, jak i chorą wolę.To, co było zaledwie pomniejszone, kiedy osiągnął onpoziom jedynego powrotu , jest obecnie wygaszone.Medytujący staje się anagami, tym, którynie wraca i zostaje całkowicie uwolniony z koła stawania się w obecnym czasie swojego \ycia.Oprócz tego, czego on ju\ zaniechał, jego ostatnie szczątkowe skłonności do przejawianiachciwości czy oburzenia ustają.Cała niechęć do stanów doczesnych, takich jak strata, brak łaski,ból czy wina, ustaje.Złośliwość obecna w motywacji, woli czy mowie staje się niemo\liwa dlapraktykanta na etapie bez powrotu.Nie powstaje w nim ju\ \adna myśl o wyrządzeniu zładrugiej osobie, a kategoria wróg zupełnie znika z jego sposobu myślenia, razem zodczuwaniem niechęci.Podobnie zanikają nawet najsubtelniejsze pragnienia odczuwaniaprzedmiotów.Jakakolwiek aktywność seksualna jest dla tego, który nie wraca małoprawdopodobna, poniewa\ pragnienie zmysłowych przyjemności jest czymś nieobecnym.Nad wszystkimi zewnętrznymi przedmiotami panuje spokój; ich wartość dla osoby naetapie bez powrotu jest absolutnie neutralna.Kiedy wgląd medytującego staje się w pełni dojrzały, zrywa on wszystkie pozostałekajdany, co daje mu uwolnienie.Jest on teraz arhatem, przebudzonym bytem lub świętym;słowo arhat oznacza osobę godną głębokiego szacunku.Arhat jest wolny od swej poprzedniej,społecznie uwarunkowanej to\samości; widzi on zgodne koncepcje rzeczywistości Zcie\kawglądu 63jako iluzje.Jest absolutnie wolny od cierpienia i od działania w sposób, który sprzyjałbyjego karmie.Nie mając \adnych odczuć jazni , działa wyłącznie czynnościowo, czy to dla utrzymaniaswojego ciała, czy dla dobra innych.Arhat robi wszystko z fizycznym wdziękiem.Nic z jegoprzeszłości nie mo\e sprowokować myśli, które obracałyby się wokół chciwości, nienawiści itym podobnych stanów umysłu.Jego przeszłe czyny jako czynniki determinujące zachowanie,zostały wymazane; jest on te\ wolny od swoich przeszłych uwarunkowanych przyzwyczajeń.śyje pełnią chwili; wszystkie jego działania świadczą o spontaniczności.Ostatnie ślady egoizmu,jakich medytujący wyrzeka się na tym etapie, obejmują: pragnienie szukania doczesnego zysku,sławy, przyjemności czy chwały, pragnienie szczęścia materialnego czy nawet bezkształtnychd\han, umysłowa sztywność bądz niepokój, po\ądanie czegokolwiek.Dla arhata najmniejszaskłonność do przywołania zepsutej myśli lub złego czynu jest absolutnie nieprawdopodobna.Wraz z pełnym wygaszeniem niezdrowych korzeni - \ądzy, agresji i pychy - jakobodzców wpływających na zachowanie medytującego, wyłaniają się cechy takie, jak czułeprzywiązanie, altruistyczna radość, współczucie i spokój, jako podstawa dla działań.Zachowaniewynikające z niezdrowych pobudek widziane jest jako niewykwalifikowane ; działania arhatasą w tym znaczeniu wykwalifikowane.Jego pobudki są całkowicie czyste.Treść snów tak\ezmienia się u arhata; nie ma on \adnych snów spowodowanych stanami ciała (na przykład obyciu ściganym, o cieple czy zimnie), ani będących powtórnym prze\ywaniem tego, cowydarzyło się w ciągu dnia, ale mo\e on mieć sny ostrzegawcze, które zapowiadają przyszłezdarzenia.Chocia\ arhat mo\e doświadczać cielesnego bólu, znosi go ze spokojem.Wa\ną cechąarhata jest bezinteresowność, porównana w kanonie palijskim do macierzyńskiej miłości:Daniel Goleman Tak jak matka dba o swoje nowo narodzone dziecko, tak serce jego(arhata) i umyśl przepełnione są bezgraniczną miłością do wszystkich stworzeń, du\ych i małych,tak ma on \yczliwość wobec całego świata, tego co ponad, poni\ej i poprzez, bez wyjątku, i taksamo całkowicie uwalnia się od złej woli i wrogości.;Ten, kto przebudził się w taki sposób, jest zdolny do podwójnej percepcji: Poznaniatego, jakie wszystko faktycznie jest i jak się pojawia.Dla arhata normalna rzeczywistośćdostrzegana jest równocześnie z doniosłością wzniosłych prawd nietrwałości, cierpienia inieosobowości.Oba te poziomy percepcji są oczywiste w ka\dej chwili.Dla przykładu, nawetdoczesne przyjemności są formą cierpienia.Wei Wu Wei (1968, str.61) pisze o znaczeniucierpienia na poziomie świadomości arhata:Kiedy Budda zaznał Przebudzenia (.) zauwa\ył, \e to, co dotąd uwa\ał za szczęście, niebyło ju\ tym samym w porównaniu z cierpieniem.Odtąd jego jedynym kryterium była anandaczy te\ to, o czym próbujemy myśleć jako o szczęściu.Cierpienie widział on jako negatywnąformę szczęścia, a szczęście jako pozytywną formę cierpienia - był więc to odpowiednionegatywny i pozytywny aspekt tego samego doznania.Ale odnosząc się do rzeczy samej w sobie,stanu, który teraz sam znał, mógł go równie\ opisać (.) jako dukkha (cierpienie).Dukkha jestodpowiednikiem sukha, co oznacza ulgę i dobrostan (.) ale dla Buddy nic nie mogło być takniezwykłe, aby było sukha, chocia\ mogło takie być w kontraście do dukkha
[ Pobierz całość w formacie PDF ]