[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pewność dzia-Å‚ajÄ…cej jednostki owocuje jednak różnymi skutkami praktycznymi.Dodatnimi,gdy praca ma strukturÄ™ prostÄ…, negatywnymi, gdy praca oddala siÄ™ od struktury15L.Witkowski Hipoteza przewrotu Mertonowskiego.AUNC. Socjologia Wychowania nr 12, ToruÅ„ 1997,s.228 229.16Tamże, s.229.17Tamże, s.229. H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008Swoistość dziaÅ‚ania pedagogicznego163algorytmicznej w kierunku form pracy twórczej.DziaÅ‚anie pedagogiczne jest przy-kÅ‚adem tej drugiej formy pracy.ZapamiÄ™taj! Różne typy pracy wymagajÄ… różnych kwalifikacji.Praca o strukturzeprostej wymaga wiedzy niezawodnej, Å‚atwo przekÅ‚adalnej na dziaÅ‚anie praktyczne,natomiast praca zÅ‚ożona  wiedzy teoretycznej o wysokiej inferencyjnoÅ›ci, a wiÄ™cwiedzy naukowej.Taka dychotomia w odniesieniu do kwalifikacji nauczycielskichjest nieuzasadniona i po prostu niemożliwa.W pracy nauczyciela trudno odgra-niczyć to, co jest udziaÅ‚em Å›wiadomoÅ›ci teoretycznej, od tego, co jest rezultatemkompetencji praktycznych.Nie mamy tu do czynienia z czystÄ…  fizycznoÅ›ciÄ…dziaÅ‚aÅ„ instrumentalnych.UmiejÄ™tnoÅ›ci praktyczne nauczyciela majÄ… w du-żym stopniu charakter teoretyczny.Im mniej okreÅ›lone sÄ… sytuacja, w którejpodmiot dziaÅ‚a, i Å›rodki, którymi siÄ™ posÅ‚uguje, tym wiÄ™ksza jest koniecznośćwysiÅ‚ku poznawczego, czyli wysiÅ‚ku opartego na wiedzy, na umysÅ‚owej dziaÅ‚al-noÅ›ci podmiotu.Można postawić tezÄ™, że zachowanie nauczyciela jest tym bardziej adekwat-ne do sytuacji, im mniej zależy od struktury bodzców danej sytuacji (bodzcówempirycznie stwierdzalnych).W zÅ‚ożonych sytuacjach dziaÅ‚aniowych potrzebnajest analiza zjawiska dokonywana  z punktu widzenia przeciwstawnego rzeczy-wistoÅ›ci oglÄ…danej goÅ‚ym okiem 18.Zatem zachowanie adekwatne do zÅ‚ożono-Å›ci sytuacji powinno niejednokrotnie wykraczać poza dane obserwacyjne, gdyżcharakteryzujÄ… one rzeczywistość na ogół powierzchownie i czÄ™sto nie stanowiÄ…o istotnych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciach sytuacji spoÅ‚ecznej.Wymaga ono zÅ‚ożonych procesówuogólnienia, a wiÄ™c zaawansowanych procesów umysÅ‚owych.W pracy nauczycie-la wiÄ™ksza jest przydatność abstrakcyjnych struktur poznawczych niż strukturkonkretnych, majÄ…cych zastosowanie przy czynnoÅ›ciach dokÅ‚adnie okreÅ›lonych,staÅ‚ych, powtarzalnych.Badania psychologiczne wskazujÄ…, że w wykonywaniuzadaÅ„ zÅ‚ożonych, niestandardowych (np.przy podejmowaniu decyzji) jednostkio wyższej abstrakcyjnoÅ›ci struktur poznawczych sÄ… zdolne wykorzystać wiÄ™kszÄ…liczbÄ™ informacji bardziej różnorodnych i wewnÄ™trznie niespójnych niż jednostkidysponujÄ…ce strukturami bardziej konkretnymi19.Użyteczność wiedzy teoretycznej nauczyciela wiąże siÄ™ z otwartoÅ›ciÄ… jegostruktur poznawczych.Ta wÅ‚aÅ›ciwość uÅ‚atwia radzenie sobie z sytuacjÄ… nowÄ…,18K.Obuchowski Aż przyjdzie kolej na nas.W: J.Syski (red.) Czuwanie rozumu.Warszawa Czytelnik 1979,s.135.19M.Lewicka Niektóre ogólne wyznaczniki tolerancji na niezgodność poznawczÄ…. PrzeglÄ…d Psychologicz-ny 1975 nr 3. H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008RozdziaÅ‚ 6.Natura dziaÅ‚ania pedagogicznego164niepowtarzalnÄ…, a także tolerowanie sprzecznoÅ›ci informacyjnej.ZamkniÄ™testruktury poznawcze powodujÄ…, że czÅ‚owiek nie modyfikuje swoich poglÄ…dów podwpÅ‚ywem nowych informacji.JednostkÄ™ posiadajÄ…cÄ… ten typ struktur charakte-ryzuje m.in.tendencja do dychotomicznego widzenia Å›wiata, Å‚atwość do przed-wczesnego formuÅ‚owania sÄ…dów wartoÅ›ciujÄ…cych, spostrzeganie rzeczywistoÅ›cijako jednoznacznie ustrukturyzowanej, skÅ‚onność do nadmiernych generalizacji,zależność od autorytetu.U tych osób wieloznaczność wywoÅ‚uje lÄ™k, stÄ…d niskistopieÅ„ tolerancji.W konsekwencji głównÄ… funkcjÄ…  aparatu poznawczego pod-miotu staje siÄ™ nie tyle rozumienie Å›wiata, ile obrona przed lÄ™kiem.PostÄ™powanieusztywnione, nieadekwatne do sytuacji, dogmatyczne  to forma tej obrony.Trudno siÄ™ pogodzić z ograniczeniem teoretycznego wymiaru kwalifikacjinauczycielskich.Nie oznacza to lekceważenia umiejÄ™tnoÅ›ci pragmatycznych.Brakiw sprawnoÅ›ciach dziaÅ‚aniowych mogÄ… unieruchomić nawet najlepsze przygoto-wanie teoretyczne.Taka sytuacja może też spowodować zanegowanie wiedzyteoretycznej, jako nieprzydatnej w rozwiÄ…zywaniu sytuacji praktycznych.DziaÅ‚anienauczyciela staje siÄ™ wówczas bardziej otwarte na uproszczone, pragmatycznereguÅ‚y niż na systemy wiedzy teoretycznej [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl