[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Partie są mechanizmami służącymi do wyłaniania tzw.elit politycznych rządzących państwem.W partiach politycznych członkowie tych elit zdobywają niezbędne rozeznanie w spra­wach publicznych i doświadczenie polityczne, nabywają umie­jętności pełnienia funkcji kierowniczych na różnych szcze­blach struktury państwa.Partie są mechanizmami kształtowania opinii publicznej, czyli poglądów społeczeństwa na sprawy będące przedmiotem publicznego zainteresowania.Mają w tym celu niezbędne ze­społy specjalistów, a także konieczne środki materialne i wpływy.Partie są mechanizmami integracji społecznej w sferze ży­cia politycznego.Wprowadzają interesy grupo społecznych czy społeczności lokalnych na arenę ogólnopaństwową.Partie wiążą społeczeństwo z państwem.Są ciałami pośred­niczącymi między jednostkami a państwem.Wspierają one po­litykę państwa, korygują ją bądź też zwalczają.Zawsze jednak są ciałami pośredniczącymi między obywatelami a aparatem państwowym.2.Grupy naciskuInną niż partie polityczne formą ciał pośredniczących są grupy nacisku.Najlepszy polski znawca problematyki grup nacisku S.Ehrlich daje następującą definicję: „grupa nacisku to ugrupowanie we współczesnym spoleczeństwie kapitali­stycznym, powstale dobrowolnie i świadomie dla obrony i wyrażania interesów ludzi należących do tego ugrupowania, działając według określonych reguł pod przyjętym przez siebie kierownictwem"3.Grupy nacisku narodziły się w USA i tam są przede wszystkim znane.Po drugiej wojnie światowej pojawi­ły się one również w innych krajach kapitalistycznych.Mają szczególnie szerokie pole działania tam, gdzie partie politycz­ne słabo spełniają rolę czynnika integrującego różne grupy czy środowiska społeczne.Istnieją nie tylko krajowe, ale także międzynarodowe grupy nacisku.Przykładem międzynarodo­wych grup nacisku mogą być wielkie ponadnarodowe korpora­cje bankowo-przemysłowe, organizacje ekologiczne (np.Greenpeace), różnego rodzaju stowarzyszenia i organizacje spo­łeczne i polityczne (jak ruch obrony praw człowieka - International Amnesty, Komitet Helsiński) albo też organizacje mają­ce na celu obronę interesów jakiejś nacji (np.światowe organi­zacje żydowskie lub Kongres Polonii Amerykańskiej).Między partiami politycznymi a grupami nacisku występują istotne różnice.Partie polityczne rozwijają działalność poli­tyczną, przeważnie uczestniczą w wyborach do parlamentu i innych ciał przedstawicielskich, chcą objąć władzę w pań­stwie, sformować naczelne organa państwa bądź mieć na nie stały znaczący wpływ.Partie, które już mają wpływ na pań­stwo, walczą o utrzymanie go i poszerzenie.Grupy nacisku nie stawiają sobie takich celów.Dążą do realizacji własnych celów grupowych, do obronych interesów węższych niż te, jakie re­prezentują partie polityczne.Starają się wpływać na decyzje polityków i administrowanie w pewnych określonych sprawach, nie mają zamiaru przejmować odpowiedzialności za pań­stwo.Z działaniem grup nacisku jest ściśle związane pojęcie lobbisty.Angielski termin lobby oznacza korytarz, sień.Lobbista to człowiek, który stara się skłonić członków parlamentu lub jakiegoś innego ciała do podjęcia decyzji w określonej sprawie, korzystnej dla jego grupy nacisku.W USA początko­wo niechętnie patrzono na lobbistów.Obecnie działają oni w pełni legalnie i jawnie.Ich aktywność jest ceniona jako po­mocna w podejmowaniu decyzji.Lobbiści dostarczają często ważnych informacji ułatwiających podjęcie trafnych decyzji.Działają setki, nawet tysiące lobbistów, reprezentują oni róż­ne, często sprzeczne ze sobą interesy.Czyni to członków ciał decydujących w istocie rzeczy niezależnymi.3.System partyjnySystem partyjny danego kraju stanowią wszystkie legalnie w nim działające partie polityczne, współdziałające lub rywali­zujące między sobą w walce o władzę państwową albo w jej sprawowaniu.Istnieją zawsze reguły postępowania, według których odbywa się owo współistnienie czy rywalizacja.Sys­temy partyjne w różny sposób urzeczywistniają wpływ społe­czeństwa na państwo i kontrolują jego organy.Są różne zapatrywania na to, jakie partie czy organizacje na­leży zaliczać do systemu partyjnego w danym kraju.Jedni uważają, że do systemu partyjnego danego kraju wchodzą wszystkie istniejące w nim legalne partie polityczne, i tylko one.Inni sądzą, że do systemu partyjnego należy zaliczać partie polityczne i niektóre organizacje społeczne.Te mianowicie, które wprawdzie nie dążą do samodzielnego sprawowania wła­dzy państwowej, ale trwale chcą uczestniczyć w sprawowaniu tej władzy.Może to na przykład dotyczyć niektórych związków zawodowych lub stowarzyszeń, a nawet niektórych kościołów lub związków wyznaniowych.Znany jest też pogląd, że do systemu partyjnego danego kra­ju należy zaliczać nawet nie wszystkie partie polityczne, lecz tylko te, które uznają pewne zasady i przestrzegają je, które uznają i aprobują istniejący ustrój społeczno-polityczny pań­stwa.I tak zwolennicy tego poglądu nie chcą na przykład zali­czać do systemów partyjnych państw burżuazyjnych działają­cych tam legalnie partii komunistycznych.Partie te bowiem dążą do obalenia ustroju burżuazyjnego.Najtrafniejszym jednak wydaje się być pogląd, że w skład systemu partyjnego w danym kraju wchodzą wszystkie działa­jące tam legalnie partie polityczne, i tylko one.Jedynie one bo­wiem wytwarzają i propagują określone programy polityczne.Inne zaś organizacje społeczne, jeśli nawet stale prowadzą dzia­łalność polityczną, w istocie hołdują jedynie programowi tej czy innej partii politycznej.Nie wnoszą oryginalnych elementów do życia politycznego kraju.Nie ma także obiektywnych powodów, aby z systemu partyjnego wyłączać, kierując się jedynie sympatiami politycznymi, tę czy inną partię polityczną.Pojęcie systemu zakłada istnienie kilku elementów, które na ów system się składają.Czy ma wobec tego sens mówienie o systemie jednopartyjnym? A oto argumenty przemawiające za tym, że jednak ma [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl