[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Miało być to remedium na, ujawniający się szczególnie w ostatnichdekadach, dystans kulturowy między rodzimymi Europejczykami a imigrantami spozakontynentu.Polityka wielokulturowości zakłada istnienie społeczeństw odmiennychkulturowo, religijnie i pod względem narodowym, w którym relacje zdeterminowane sąwspółistnieniem różnych kultur, a nie utożsamianie się z kulturą nadrzędną18.Wzorcowew tej dziedzinie państwo neutralne unika wszelkich poczynań i decyzji, które mogłybyspotkać się z zarzutem koneksji z jedną z kultur wspólnoty zamieszkującej państwo19.Obecnie pojawia się ogromny problem, aby tego typu założenie mogło być w pełni reali-zowane.W tym kontekście istotnym elementem jest ideologia multikulturalizmu, jako hy-bryda łącząca w zależności od kontekstu etnicznego rozmaite postaci wielokulturowości,stanowiące budulec dla odmiennych form multikulturalizmu20.Pojęcie multiculturalismmoże być rozpatrywane w trojaki sposób: jako obiektywny fakt istnienia wielości kul-tur, jako polityka prowadzona przez rządy, która ma zapobiec konfliktom społecznympowstałym na bazie wielokulturowości i trzecia interpretacja jako ideologia, ruch czyfilozofia, która uwypukla się poprzez działania mniejszości, dążących do większej eman-cypacji i partycypacji na płaszczyznie politycznej, społecznej, kulturowej państwa21.Przybycie do krajów europejskich imigrantów sprawiło, że przy stworzeniubarwnego społeczeństwa pod względem kultur, powstało jednocześnie środowisko wie-loreligijne.Niniejszy artykuł skupia się wokół niematerialnego elementu kultury, jakimjest religia.Nie ma na celu kompleksowego zobrazowania mozaiki wyznań religijnych,powstałej na terenie Europy po falach imigracyjnych, a jedynie zwrócenie szczególnejuwagi na kwestię islamizacji na gruncie hiszpańskim.W przeważającej mierze ludność napływowa do Europy wyznaje islam, a jej li-czebność rośnie dzięki dużemu przyrostowi naturalnemu.W konsekwencji tych proce-sów islam ewoluuje do poziomu religii diaspory religii drugiego i kolejnego pokoleniaimigrantów22.Czynnikiem wzmacniającym społeczność islamską jest również zjawiskokonwersji Europejczyków na islam.16 Por.K.Krzysztofek, op.cit., passim.17 Por.J.T.Hryniewicz, Polityka wielokulturowości i imigranci.Doświadczenia państw europejskichi wnioski dla Polski, Przegląd Zachodni , 2009, nr 3, s.231 250.18 Por.K.Karwowski, Jedność w różnorodności,http://www.eid.edu.pl/archiwum/2006,104/kwiecien,218/jednosc_w_roznorodnosci,1938.html(08.11.2013).19 Por.J.T.Hryniewicz, op.cit., s.231.20 Por.W.J.Burszta, Antropologia kultury.Tematy, teorie interpretacje, Poznań 1998, s.152.21 Ibidem.22 Por.K.Pedziwiatr, Od religii imigrantów do islamu obywateli: muzułmanie w krajach EuropyZachodniej, Kraków 2005, s.20.144Wielokulturowość a problem islamizacji państwa na przykładzie HiszpaniiZgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Pew Research Center23 w 2010roku, populacja muzułmanów w całej Europie (wraz z Bośnią i Hercegowiną, Macedo-nią i Rosją, bez Turcji) stanowi 44,1 mln, czyli około 6% ogółu ludności europejskiej.Coważne, liczba wyznawców islamu rośnie, przy czym tempo wzrostu spada.Dodatkowo,prognozy przewidują, że w dekadzie 2010 2020 wzrost wyniesie 7,5 mln, natomiastw latach 2020 2030 już tylko 6,6 mln.Zmniejszenie przyrostu ma być podyktowane ob-niżeniem liczby imigrantów oraz spadkiem liczby urodzeń wśród osiadłych w państwacheuropejskich muzułmanów24.W powyższych prognozach brak wyodrębnienia zjawiskakonwersji na islam.We Francji, jak szacuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, liczbakonwertytów na islam oscyluje wokół 4 tysięcy rocznie, należy jednak zaznaczyć, że pań-stwo to zamieszkuje jedna z najliczniejszych grup muzułmanów w Europie25.Pojawienie się dużej liczby imigrantów muzułmanów implikuje możliwość za-istnienia zjawiska islamizacji.Termin ten rozumiany jest jako rozprzestrzenianie się filo-zofii islamskiej na wielu płaszczyznach i dziedzinach życia w społeczeństwach, grupachetnicznych czy plemionach26.Na forum międzynarodowym głośno mówi się o tym, iż Sta-ry Kontynent stoi przed problemem progresywnej islamizacji27.Współcześnie możemy mówić o tzw.trzeciej fali islamizacji, która ma charaktermigracyjny28.Ten trzeci etap znacząco kontrastuje z poprzednimi, zważywszy na fakt, iżwcześniej niedopuszczalne były wyjazdy wyznawców islamu do krajów niemuzułmań-skich, z drobnymi wyjątkami, np.dla uwalniających jeńców, dyplomatów czy handlow-ców29.Na przestrzeni lat uległo to zmianie.Występowanie i progresywny charakter islamizacji w państwach europejskichniezaprzeczalnie potwierdza demografia oraz problemy muzułmanów z asymilacjąw tamtejszych społeczeństwach.Konsolidacja wspólnot islamskich i niespójna europej-ska polityka multikulturalizmu (np.w Wielkiej Brytanii polityka komunitarystyczna, weFrancji model obywatelski i laicki, w Niemczech próby bezpośredniego porozumienia sięz rządem tureckim30) pozwoliła na utworzenie w państwach przyjmujących własnych,23 Centrum zajmuje się badaniami demograficznymi, analizą zawartości mediów oraz innymibadaniami empirycznymi, niezbędnymi w naukach społecznych.Dostarcza informacji o sprawach,postawach i trendach kształtujących społeczeństwo świata i Ameryki.Z założenia jest organizacjąapolityczną, zob.http://www.pewreaserch.org/about/ (09.11.2013).24 Por.M.Hoarau, P.Sasnal, Wzrost islamofobii w Europie, Biuletyn PISM , 27.05.2013, nr 55(1031), s.1, [http://www.pism.pl/publikacje/biuletyn/nr-55-1031 (09.11.2013).25 Por.P.Heanni, S.Amghar, Ekspansjonizm islamu, Le Monde Diplomatique , Luty 2010, [http://monde-diplomatique.pl/LMD70/index.php?id=5_5 (19.02.2014).26 Por.https://www.opendoors.pl/przesladowania/wiadomosci/2013/06czerwiec/2568950 (19.02.2014).27 Por.P.Jankowski, Schyłkowi Europy będzie towarzyszyć kwilenie noworodka,http://europejczycy.info/25314/artykuly/schylkowi-europy-bedzie-towarzyszyc-kwilenie-noworodka/(28.02.2014); Islamizacja Europy wymknęła się spod kontroli, http://europejczycy.info/15924/wiadomosci/europa/islamizacja-europy/ (28.02.2014).28 Por.B.Lewis, Trzecia fala islamizacji, Wprost , nr 16/2007 (1269),[http://www.wprost.pl /ar/104864/Trzecia-fala-islamizacji/] (19.02.2014).29 Ibidem.30 Por.S.Scaranari Introvigne, Islamizacja Europy, Nasz Dziennik , 29-30 grudnia 2012, nr 303145Wioleta Husarzamkniętych społeczności, z czasem wysuwających coraz większe roszczenia, które wie-lokrotnie prowadzą do społecznych konfliktów.Ich dezyderaty dotyczą np.kwestii so-cjalno bytowych, stricte religijnych, politycznych czy prawnych31.Muzułmanie domagająsię możliwości konstrukcji własnych struktur w nowym kontekście kulturowym
[ Pobierz całość w formacie PDF ]