[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.PrzygotowujÄ…c wydani e fug Bacha, dostrzegliÅ›my z Wido-rem nasze zadanie w tym, aby organistom, zaznajomionym tyl ­ko z nowoczesnymi organami i przez nie od Bachowski ego sty­lu oderwanym, przedstawić, co z posÅ‚ugi wani a siÄ™ rejestra­mi i zmi anÄ… manuałów, z którymi Bach siÄ™ liczyÅ‚, w odpo­wiedni ch utworach wchodzi w rachubÄ™ i potem rozważyć,w jaki m stopniu, zachowujÄ…c styl, można posÅ‚użyć siÄ™, możli­wÄ… na nowoczesnych organach, dowol nÄ… zmianÄ… nasileni a1 barwy dzwiÄ™ku.Uważal i Å›my, że taktowniej bÄ™dzie ni e wpro­wadzać naszych wskazówek i propozycji do samego tekstunut, lecz wszystki e nasze uwagi na temat utworu wypo­wi edzi eć w krótkich rozprawkach umieszczonych jako wpro­wadzeni e przed tekstem nut wÅ‚aÅ›ci wego tomu.W ten spo­sób organista mógÅ‚by korzystać z naszych uwag, ale z Ba-99 chem pozostaÅ‚by sam, bez cicerone, gdy otworzy wybranyutwór.W samym utworze nie znajdzie od nas nawet zale­ceÅ„ co do palcowania i sposobu frazowania.Palcowanie Bacha różni siÄ™ od współczesnego tym, że on je­szcze wedÅ‚ug starego sposobu uderza każdym palcem, przeno­szÄ…c go ponad innym, a za to mniej posÅ‚uguje siÄ™ podkÅ‚adaniem,kciuka pod inne palce.Co dotyczy pedaÅ‚owania, nie mógÅ‚ Bach, z powodu krótkość,ówczesnych klawiszy pedaÅ‚u, używać obcasów, lecz zmuszonybyÅ‚ grać wyÅ‚Ä…cznie czubkami stóp.Z powodu krótkoÅ›ci klawi­szy pedaÅ‚u byÅ‚ oprócz tego skrÄ™powany w przekÅ‚adaniu jednejstopy nad drugÄ….MusiaÅ‚ zatem czÄ™sto czubkiem stopy przeÅ›lizgi­wać siÄ™ z jednego klawisza na inny, podczas gdy my, przezprzeÅ‚ożenie jednej stopy przez drugÄ… albo przez użycie czubkabuta i obcasa możemy uzyskać lepsze legato niż on.Krótki pedaÅ‚ z czasów Bacha napotykaÅ‚em w mojej mÅ‚odo­Å›ci w wielu starych wiejskich organach.W Holandii spotyka siÄ™również dzisiaj pedaÅ‚y tak krótkie, że użycie obcasa jest nie­możliwe.Co jest godnego uwagi w kwesti i frazowania, podaliÅ›myz Wi dorem grajÄ…cemu we wstÄ™pie.Poni eważ stale cierpia­Å‚em z tego powodu, że prawi e we wszystki ch wydani achdzieÅ‚ muzycznych palcowanie, frazowanie, forte i piano, cre­scendo i decrescendo, a nierzadko nawet pedantyczne anali­zy jakiegoÅ› wydawcy musi aÅ‚em mi eć przed oczyma, takżegdy w ogóle siÄ™ z nimi nie zgadzaÅ‚em, nal egaÅ‚em na to,majÄ…c nadziejÄ™, że ki edyÅ› wszyscy dojdÄ… do uznania tejzasady, że odtwórca Bacha, Mozarta czy Beethovena bÄ™dziemi aÅ‚ przed oczyma wydrukowane tylko to, co napisaÅ‚ kom­pozytor.Do ustÄ™pstw na rzecz nowoczesnego odczuwani a i nowo­czesnych organów zmusiÅ‚a nas sama okoliczność, że na no­woczesnych instrumentach nie można grać organowychutworów Bacha tak, jak zostaÅ‚y pomyÅ›l ane.Na instrumen­tach Bachowski ch czasów forte i fortissime byÅ‚y przy ca­Å‚ej peÅ‚ni tak Å‚agodne, że utwór mógÅ‚by być przegrany w for­tissime, a sÅ‚uchacz tym by siÄ™ nie zmÄ™czyÅ‚ ani nie odczu­waÅ‚by potrzeby zmiany tonu.Dl atego też Bach przewidziaÅ‚dl a swojej orkiestry ciÄ…gÅ‚e forte.Na nowoczesnych orga­nach natomiast fortissime jest zwykl e tak silne i twarde, żesÅ‚uchacz może je znieść tylko przez kilka chwil.W dodat­ku nie jest w stanie w tym Å‚oskocie Å›ledzić poszczególnychlinii tonów, co przecież dla ogarniÄ™cia dzieÅ‚a Bacha jest ko-100 nieczne.Na nowoczesnych organach należy wiÄ™c dÅ‚uższe od­cinki, które sobie Bach postanowi Å‚ uwypukl i ć przez trwa­Å‚e forte i fortissime, uczynić możl i wymi do zniesienia dlasÅ‚uchacza przez zmianÄ™ w nasileniu i barwie dzwiÄ™ku.Ale, nie można także mi eć nic przeciwko wi Ä™kszemu uroz­mai ceni u nasilania dzwi Ä™ku i cieniowania dzwiÄ™ku, niż jeBach mógÅ‚ na swoi ch organach oddawać, dopóki grajÄ…cyzachowuj e architekturÄ™ dzieÅ‚a i nie wywoÅ‚uj e ni e zamierzo­nego przez kompozytora niepokoju.Podczas gdy Bach zado­wal a siÄ™ przeprowadzaniem fugi w trzech albo w czterechnastÄ™pujÄ…cych po sobie różnie zabarwi onych tonacjach, mymożemy zastosować ich sześć albo osiem.Al e musi obowiÄ…­zywać naczel ne prawo, że dzieÅ‚a organowe Bacha wymaga­jÄ… przede wszystki m akcentowani a linii tonów, podczas gdyprzez dziaÅ‚anie zmierzajÄ…ce do osiÄ…gniÄ™cia maksi mum kolo­rytu ich mel odyka bywa odsuwana na drugi plan.Orga­nista musi sobie ciÄ…gle na nowo uÅ›wiadamiać, że utwór or­ganowy Bacha tylko wówczas odrodzi siÄ™ w caÅ‚ej peÅ‚ni przedsÅ‚uchaczem, jeÅ›li pÅ‚ynÄ…ce obok siebie linie tonów przede­filujÄ… przed ni m w caÅ‚ej wyrazistoÅ›ci.Dl atego w naszymwydani u nieustannie nal egal i Å›my z Widorem, żeby grajÄ…cystaraÅ‚ siÄ™ przede wszystki m uchwyci ć sposób frazowania,odpowiadajÄ…cy tematom i motywom utworu i pózniej rea­l izowaÅ‚ go z najwiÄ™kszÄ… dokÅ‚adnoÅ›ciÄ….Nigdy za wiele przypominania, że na organach osiemnastegostulecia nie można byÅ‚o grać w dowolnie szybkim tempie.Kla­wisze poruszaÅ‚y siÄ™ tak ciężko i musiaÅ‚y być tak gÅ‚Ä™boko wci­skane, że dobre moderato już oznaczaÅ‚o wysiÅ‚ek.Ponieważ BachpomyÅ›laÅ‚ swoje preludia i fugi w umiarkowanym tempie, w ja­kim mogÅ‚y być wykonywane na jego organach, także my trzy­maliÅ›my siÄ™ takiego jako autentycznego i oddajÄ…cego myÅ›l kom­pozytora.O Hesse'em wiadome byÅ‚o, że zgodnie z przejÄ™tÄ… przez siebieBachowskÄ… tradycjÄ… odtwarzaÅ‚ dzieÅ‚a organowe Bacha w nad­zwyczaj spokojnym tempie.JeÅ›li cudowna ruchliwość Bachowskich linii tonów bÄ™dzie uwy­datniona przez doskonaÅ‚e frazowanie, wówczas sÅ‚uchacz nie od­czuje tempa jako powolnego, nawet jeÅ›li utwór bÄ™dzie utrzy­many w granicach moderato [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl