[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.w połączeniu z ustawą o TK tworzą system zupełny- możliwością zaskarżenia objęte są akty prawa miejscowego organów adm.rządowej(także organów adm.niezespolonej) i organów jednostek samorządu terytorialnego- art.90 ust 1 u.s.w. skarga na akt prawa miejscowego wydany przez organysamorządu- art.63 u.w. skarga na przepis prawa miejscowego wydany przez organ administracji(wojewoda, organ niezespolonej adm.)- obydwa przepisy ograniczają możliwość wniesienia skargi do spraw z zakresu adm.publicznej- w ustawie o samorządzie gminnym i powiatowym nie ma odrębnej skargi na akt prawamiejscowego tylko na uchwały i zarządzenia co jest równoznaczne z takim aktem- powyższe regulacje dot.skarg opartych na legitymacji podmiotu (naruszony interesprawny lub uprawnienie) skargę na akt prawa miejsc.może jednak też wnieść organnadzoru (gdy przekroczy termin 30 dni na sprawdzenie uchwały lub zarządzenia podwzględem legalności) dla tej skargi nie ma ograniczenia co do spraw z zakresu adm.(choć to, że uchwały i zarządzenia wydawane przez radę gminy czy powiatu należącądo spraw adm.publicznej jest oczywiste)niebędące aktami prawa miejscowego akty organów samorządu terytorialnegopodejmowane w sprawach z zakresu adm.publicznej:- ustawy samorządowe jako lex specialis wobec ustawy p.p.s.a.- przedmiotem skargi do sądu adm.są uchwały rady gminy lub zarządzenia wójta, orazuchwały rady lub zarządu powiatu mają to być uchwały (zarządzenia) z zakresuadm.publicznej, chyba że skargę wnosi organ nadzoru- skargę na uchwałę samorządu województwa niebędącą aktem prawa miejsc.możewnieść wyłącznie organ nadzoru w każdej sprawie- wyeliminowanie skargi powszechnej na te akty jest niekonsekwencją ustawodawcy- stworzenie def. sprawy z zakresu adm. jest niemożliwe, służy do tego orzecznictwo:105" skarga do sądu nie służy na akty, które same w sobie stanowią oświadczenie woli wsferze majątkowej danej jednostki samorządu terytorialnego" skarga nie służy na akty, które stanowią upoważnienie do złożenia takiego oświadczenia" do uchwał nienależących do zakresu adm.pub.(które naruszają interes prawny lubuprawnienie) można zaliczyć jedynie te, które objęte są kognicją sądów powszechnychakty nadzoru:- jeden z podstawowych elem.sądowej ochrony samodzielności samorząduterytorialnego skargę mogą wnieść gminy i ich związki, powiaty i ich związki orazwojewództwa, jeżeli akt nadzoru narusza ich interes prawny czyli uprawnienie,kompetencję - p.p.s.a.mówi o skardze na akt nadzoru (pojęcie szersze), a ustawy samorządowe oskardze na rozstrzygnięcie nadzorcze (lex specialis derogat legi generali) ????bezczynność adm.i przewlekłe prowadzenie postępowania:- bezczynność polegająca na niewydaniu decyzji lub postanowienia albo na niewydaniuinnego aktu lub niepodjęciu innej czynności z zakresu administracji, dot.obowiązkówlub uprawnień wynikających z przepisów prawa- ustawodawca nie zdefiniował pojęcia bezczynności organu, a granice czasowe (poupływie których następuje bezczynność) określił tylko wobec decyzji i postanowień- niejasne są też kryteria przewlekłości postępowania- unormowania z p.p.s.a.nie dotyczą bezczynności w wydawaniu aktów prawamiejscowego, uchwał i zarządzeń organów samorządu, a także przewlekłościpozakodeksowych- lukę uzupełniają ustawy samorządowe skarga do sądu adm.gdy organ samorządunie wykonuje czynności nakazanej prawem (przy naruszonym interesie prawnym lubuprawnieniu) nie wiadomo, w którym momencie powstaje ta bezczynnośćinne przedmioty zaskarżenia:a) skarga na stanowisko innego organu, wyrażanego w sytuacji, w której prawouzależnia ważność rozstrzygnięcia organu samorządowego od jego zatwierdzenia,uzgodnienia lub zaopiniowania przez ten organ.Skarga wnoszona jest na takichsamych zasadach jak na rozstrzygnięcie nadzorczeb) skarga na naruszenie praw os
[ Pobierz całość w formacie PDF ]