[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ci zaś synowie niech z nikim nie rozmawiają z wyjątkiem swychmatek i ministra, i kustosza swego, jeśli ten z błogosławieństwemBożym zechce ich odwiedzić.Synowie zaś niech przyjmą niekiedyobowiązek matek według kolejności, jaką ustalą między sobą.Towszystko, co wyżej zostało powiedziane, niech [bracia] starają sięzachowywać sumiennie i gorliwie.66PismaTestament67Święty Franciszek z AsyżuMnie, bratu Franciszkowi, Pan dał tak rozpocząć życie pokuty:gdy byłem w grzechach, widok trędowatych wydawał mi się bardzoprzykry.I Pan sam wprowadził mnie między nich i okazywałemim miłosierdzie.I kiedy odchodziłem od nich, to, co wydawałomi się gorzkie, zmieniło mi się w słodycz duszy i ciała; i potem nieczekając długo, porzuciłem świat.I Pan dał mi w kościołach takąwiarę, że tak po prostu modliłem się i mówiłem:”Wielbimy Cię,Panie Jezu Chryste, [tu] i we wszystkich kościołach Twoich, które sąna całym święcie i błogosławimy Tobie, że przez święty krzyż Twójodkupiłeś świat”.Potem dał mi Pan i daje tak wielkie zaufanie dokapłanów, którzy żyją według zasad świętego Kościoła Rzymskiegoze względu na ich godność kapłańską, że chociaż prześladowalibymnie, chcę się do nich zwracać.I chociaż miałbym tak wielką mą-drość jak Salomon, a spotkałbym bardzo biednych kapłanów tegoświata, nie chcę wbrew ich woli nauczać w parafiach, w których oniprzebywają.I tych, i wszystkich innych chcę się bać, kochać i szano-wać jako moich panów.I nie chcę dopatrywać się w nich grzechu,ponieważ rozpoznaję w nich Syna Bożego i są moimi panami.I po-stępuję tak, ponieważ na tym świecie nie widzę niczego wzrokiemcielesnym z Najwyższego Syna Bożego, tylko Jego Najświętsze Ciałoi Najświętszą Krew, które oni przyjmują i oni tylko innym udzielają.I pragnę aby te najświętsze tajemnice były ponad wszystko czczone,uwielbiane i umieszczane w godnych miejscach.Gdzie tylko znajdęw miejscach nieodpowiednich napisane najświętsze imiona i słowaJego, pragnę je zbierać i proszę, aby je zbierano i składano w odpo-wiednim miejscu.I wszystkich teologów i tych, którzy nam podająnajświętsze słowa Boże, powinniśmy szanować i czcić jako tych,którzy dają nam ducha i życie (por.J 6, 64).I gdy Pan zlecił mi troskęo braci, nikt mi nie wskazywał, co mam czynić, lecz sam Najwyższyobjawił mi, że powinienem żyć według Ewangelii świętej.I ja kaza-łem to spisać w niewielu prostych słowach, i Ojciec św.potwierdziłmi.A ci, którzy przychodzili przyjąć ten sposób życia, rozdawaliubogim wszystko, co mogli posiadać (por.Tb 1, 3); i zadowalali się68Pismajedną tuniką połataną od spodu i z wierzchu, sznurem i spodniami.I nie chcieliśmy mieć więcej.Oficjum odmawialiśmy my, klerycy,jak inni duchowni; nieklerycy odmawiali: Ojcze nasz; i bardzo chęt-nie przebywaliśmy w Kościołach.I byliśmy niewykształceni i ulegliwszystkim.I ja pracowałem własnymi rękami i pragnę pracować;i chcę stanowczo, aby wszyscy inni bracia oddawali się pracy, co jestwyrazem uczciwości.Ci, którzy nie umieją, niech się nauczą, niez powodu chciwości, aby otrzymać wynagrodzenie za pracę, lecz dlaprzykładu i zwalczania lenistwa.A kiedy nie dadzą nam zapłaty zapracę, udajmy się do stołu Pańskiego i prośmy o jałmużnę od drzwido drzwi.Pan objawił mi, abyśmy używali pozdrowienia: niech Panobdarzy was pokojem (por.Lb 6, 26).Niech bracia strzegą się, abywcale nie przyjmowali kościołów, ubogich mieszkań i wszystkiego,co się dla nich buduje, jeśli się to nie zgadza ze świętym ubóstwem,które ślubowaliśmy w regule, goszcząc w nich zawsze jak obcy i piel-grzymi (por.1 P 2, 11).Nakazuję stanowczo na mocy posłuszeństwawszystkim braciom, gdziekolwiek są, aby nie ważyli się ani osobi-ście, ani przez pośredników prosić w kurii rzymskiej o jakiekolwiekpisma [polecające] ani dla kościoła, ani dla żadnego innego miejsca,ani pod pozorem kaznodziejstwa, ani z powodu prześladowaniacielesnego; lecz jeśli ich gdzieś nie przyjmą, niech się schronią doinnego kraju, aby tam z błogosławieństwem Bożym czynić poku-tę.I bardzo pragnę być posłusznym ministrowi generalnemu tegobraterstwa i temu gwardianowi, którego on zechce mi wyznaczyć.I tak chcę być ujęty w jego rękach, żebym bez jego woli i wbrewposłuszeństwu nie mógł się poruszać ani cokolwiek czynić, gdyż onjest moim panem.I chociaż jestem człowiekiem prostym i chorym,pragnę jednak mieć zawsze kleryka, żeby mi odmawiał oficjum, jakprzepisuje reguła.I wszyscy inni bracia powinni tak samo słuchaćswoich gwardianów i odmawiać oficjum według reguły.A jeśli zna-leźliby się bracia, którzy nie odmawialiby oficjum według regułyi chcieliby wprowadzić jakieś zmiany albo nie byliby katolikami,to wszyscy bracia, gdziekolwiek przebywają, spotkawszy któregoś69Święty Franciszek z Asyżuz nich, obowiązani będą pod posłuszeństwem doprowadzić go donajbliższego kustosza tego miejsca, gdzie go znaleźli.A kustosz podposłuszeństwem obowiązany jest strzec go pilnie we dnie i w nocyjak więźnia, aby nie mógł mu uciec, dopóki go we własnej osobienie odda w ręce swego ministra.I minister pod posłuszeństwemobowiązany jest odesłać go przez takich braci, którzy będą go strzecwe dnie i w nocy jak więźnia, dopóki nie przyprowadzą go do panaOstii23, który jest panem i opiekunem całego braterstwa, utrzymu-jącym je w karności.I niech nie mówią bracia: „To jest inna reguła”,jest to bowiem przypomnienie, pouczenie, zachęta i mój testament,który ja, maluczki brat Franciszek, zostawiam wam, braciom moimumiłowanym, po to, abyśmy bardziej w duchu katolickim zachowy-wali regułę ślubowaną Panu.A ministrowi generalnemu i wszystkiminnym ministrom i kustoszom zabraniam na mocy posłuszeństwacokolwiek do tych słów dodawać lub ujmować.Niech to pismo za-wsze mają przy sobie wraz z regułą.I na wszystkich kapitułach, któreodprawiają, czytając regułę, niech przeczytają i te słowa.I wszyst-kim moim braciom klerykom i nie-klerykom zakazuję stanowczona mocy posłuszeństwa wprowadzać wyjaśnienia do reguły i dotych słów; niech nie mówią: „Tak należy je rozumieć”
[ Pobierz całość w formacie PDF ]