[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tym, co mnie poruszyÅ‚o przy lekturze tych miejsc, nie byÅ‚o jednak pytanie, czy chodzi tuo żydowski, czy też o ogólny problem dekadencji.PytaÅ‚em siebie raczej, dlaczego wtedy, gdyczytaÅ‚em tÄ™ powieść po raz pierwszy, kiedy jej terazniejszość byÅ‚a jeszcze terazniejszoÅ›ciÄ… realnÄ…,współprzeżywanÄ… przeze mnie, dlaczego wtedy tak niewiele uwagi zwróciÅ‚em na pojawienie siÄ™ iwejÅ›cie w modÄ™ nowego sÅ‚owa.Odpowiedz znalazÅ‚a siÄ™ szybko. ZwiatopoglÄ…d byÅ‚ wtedyjeszcze ograniczony do opozycyjnej grupy pewnych neoromantyków, byÅ‚ sÅ‚owem koteryjnym,nie należaÅ‚ do sÅ‚ownika ogólnego.NastÄ™pnie zapytaÅ‚em siebie, w jaki sposób to koteryjne sÅ‚owo z przeÅ‚omu wieku staÅ‚o siÄ™filarem LTI, w której najmniejszy Pg i każdy drobnomieszczanin i filister bez jakiegokolwiekwyksztaÅ‚cenia przy każdej okazji gada o swoim Å›wiatopoglÄ…dzie i swojej Å›wiatopoglÄ…dowougruntowanej postawie; zapytaÅ‚em też siebie, na czym wÅ‚aÅ›ciwie polega nazistowska  zdolnośćdo posiadania przekonaÅ„ w obrÄ™bie nieskoÅ„czonoÅ›ci.MusiaÅ‚o tu chodzić o coÅ› w najwyższymstopniu zrozumiaÅ‚ego i nadajÄ…cego siÄ™ dla wszystkich, o coÅ› przydatnego pod wzglÄ™demorganizacyjnym, bowiem w statucie Niemieckiego Frontu Pracy, DAF, który udaÅ‚o mi siÄ™ kiedyÅ›widzieć w fabryce, w tym statucie  organizacji wszystkich ludzi pracujÄ…cych byÅ‚a wyrazniemowa nie o  skÅ‚adkach ubezpieczeniowych , lecz o  skÅ‚adkach na rzecz wspólnotyÅ›wiatopoglÄ…dowej.LTI nie dlatego przyswoiÅ‚a sobie to sÅ‚owo, że widziaÅ‚a w nim zniemczonÄ… wersjÄ™ obcegosÅ‚owa  filozofia - na takich zniemczeniach bynajmniej nie zawsze jej zależaÅ‚o; znalazÅ‚a w nimnatomiast coÅ›, co byÅ‚o dla niej najważniejsze: przeciwieÅ„stwo filozofowania.Filozofowaniebowiem jest czynnoÅ›ciÄ… rozumu, logicznego myÅ›lenia, do którego nazizm jest nastawiony wrogojako do swego Å›miertelnego nieprzyjaciela.Ale pożądanym przeciwieÅ„stwem jasnego myÅ›lenianie jest prawidÅ‚owe widzenie, jak Schnitzler definiuje czasownik schauen; również i ono staÅ‚obyna zawadzie nieustannym próbom nazistowskiej retoryki, nastawionym na zwodzenie i odurzanieludzi.Otóż LTI znajduje w sÅ‚owie schauen widzenie w sensie mistycznym, widzenie  okiemwewnÄ™trznym , intuicjÄ™ i objawienie wÅ‚aÅ›ciwe religijnej ekstazie.Wizja zbawcy, który jestzródÅ‚em prawa życia naszego Å›wiata - oto najgÅ‚Ä™bszy sens czy najgÅ‚Ä™bsza tÄ™sknota zawarte wsÅ‚owie  Å›wiatopoglÄ…d , tak jak siÄ™ ono pojawiÅ‚o w sÅ‚owniku neoromantyków i jak zostaÅ‚oprzejÄ™te przez LTI.CiÄ…gle powracam do tego samego wersu i do tej samej formuÅ‚y:  Z tej samejgleby rosnÄ… wraz / zarówno kwiaty, jak i chwast.oraz: niemieckie korzenie nazizmu zowiÄ… siÄ™romantyzm.Tylko że zanim romantyzm niemiecki zacieÅ›niÅ‚ siÄ™ do wÄ…skich ram romantyzmu ultraniemieckiego , miaÅ‚ bardzo bliski stosunek do tego, co obce; sam zaÅ› nazizm, który z jednejstrony przesadnie eksponowaÅ‚ nacjonalistycznÄ… myÅ›l romantyzmu  ultraniemieckiego , byÅ‚przecież - podobnie jak pierwotny niemiecki romantyzm - niezwykle podatny na wszystko, coobcy mieli użytecznego do zaoferowania.W kilka tygodni po lekturze Schnitzlera udaÅ‚o mi siÄ™ wreszcie zdobyć Od Kaiserhofu doKancelarii Rzeszy Goebbelsa.(W roku 1944 nawet u Aryjczyków byÅ‚o z książkami już bardzokiepsko, wypożyczalnie, zle zaopatrywane i przeciążone pracÄ…, przyjmowaÅ‚y nowych klientów jedynie na wielkie proÅ›by i za szczególnÄ… protekcjÄ… - moja żona byÅ‚a  zapisana w trzechmiejscach i nosiÅ‚a zawsze w torebce karteluszek z wykazem moich życzeÅ„).W tych swoich kartkach z dziennika , które triumfalnie relacjonujÄ… udane przedsiÄ™wziÄ™cia propagandowe isame uprawiajÄ… nowÄ… propagandÄ™, pod datÄ… 27 lutego 1933 Goebbels notuje:  Wielka akcjapropagandowa na dzieÅ„ przebudzenia narodowego jest opracowana w najdrobniejszychszczegółach.Rozegra siÄ™ ona jak wspaniaÅ‚e widowisko [Schau] na oczach caÅ‚ych Niemiec.Tutaj sÅ‚owo Schau nie ma absolutnie żadnego zwiÄ…zku z wewnÄ™trznÄ… gÅ‚Ä™biÄ… i mistykÄ…, tutajupodabnia siÄ™ ono do angielskiego show, które oznacza wystawienie czegoÅ› na pokaz,ostentacyjnÄ… paradÄ™, tutaj jest ono caÅ‚kowicie naznaczone piÄ™tnem widowiska cyrkowego,amerykaÅ„skiej barnumiady[76].Ze Schnitzlerowskim  prawidÅ‚owym widzeniem odnoÅ›ny czasownik schauen - zależnie,jak siÄ™ na to spojrzy - albo nie ma nic, albo ma bardzo wiele wspólnego.Chodzi tu mianowicie owidzenie kierowane, o zaspokojenie i zaabsorbowanie oka zmysÅ‚owego - tak jaskrawe, że wrezultacie oÅ›lepiajÄ…ce.Romantyzm i reklamiarstwo, Novalis i Barnum, Niemcy i Ameryka: wsÅ‚owach Schau i Weltanschauung- tak, jak ich używa LTI - jest i jedno, i drugie, a przy tym taknierozdzielnie ze sobÄ… stopione, jak mistyka i zewnÄ™trzny przepych w liturgii katolickiej.I jeÅ›li sobie teraz zadajÄ™ pytanie o wyglÄ…d zbawcy, któremu sÅ‚uży Å›wiatopoglÄ…dowawspólnota DAF, to w jego najbardziej charakterystycznym rysie znowu zlewajÄ… siÄ™ ze sobÄ…pierwiastki niemiecki i amerykaÅ„ski.Jak u Schnitzlera zafrapowaÅ‚ mnie passus o Å›wiatopoglÄ…dzie, podobnie już rok wczeÅ›niejwynotowaÅ‚em sobie parÄ™ zdaÅ„ ze WspomnieÅ„ socjalistki Lily Braun[77] i odniosÅ‚em je do swojegotematu.(Ten odziedziczony tom w sposób szczególnie grozny tchnÄ…Å‚ woniÄ… komory gazowej. ZmarÅ‚ w OÅ›wiÄ™cimiu na niewydolność mięśnia sercowego - przeczytaÅ‚em w Å›wiadectwiezgonu mimowolnego spadkodawcy.) W swoim dzienniku zapisaÅ‚em: .Alix prowadzi wMunster dysputÄ™ religijnÄ… z pewnym ksiÄ™dzem katolickim: «Idea chrzeÅ›cijaÅ„stwa? [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl