[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.lZ takich psychologicznych modeli korzysta się w celu pobudzenia pracowników, spowodowania bardziej intensywnej pracy.29.Teorie X i Y Douglasa McGregora.Douglas McGregor - w 1960r.zaprezentował 2 modele (stereotypy) pracownika, które nazwał umownie teorią X i teorią Y.Teoria X McGregora - „Człowiek jest ze swej natury leniwy, gnuśny, nie lubi pracy, jest mało inteligentny, nie lubi odpowiedzialności”.Założenia tej teorii:lPrzeciętny człowiek ma wrodzoną niechęć do pracy i będzie jej unikał jak tylko może.llWiększość ludzi trzeba zmuszać do pracy, kontrolować, kierować nimi i grozić karami, aby wydusić z nich wysiłek potrzebny do osiągnięcia celów organizacji.llWiększość ludzi woli, by nimi kierowano, chce uniknąć odpowiedzialności, ma małe ambicje, tym ludziom chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo.lTeoria Y McGregora - „Człowiek jest inteligentny, praca jest jedną z jego naturalnych potrzeb, chętnie sięga po odpowiedzialność, angażuje się w to, czego się podejmuje, ma zdolność do krytycznego i twórczego myślenia”.Ten model leży u podstaw Human Relations i przedstawia zhumanizowany stereotyp człowieka.Założenia teorii Y McGregora:lFizyczny i umysłowy wysiłek przy pracy jest czymś równie potrzebnym i naturalnym jak wypoczynek i zabawa.llZewnętrzna kontrola i kary nie są jedynymi sposobami skierowania wysiłku zatrudnionych w kierunku osiągania celów organizacyjnych.Człowiek jest zdolny do kierowania sobą i samokontroli dla osiagania celów, które uznał za swoje.llUznanie celów za własne jest funkcją nagród związanych z ich osiąganiem.llPrzeciętny człowiek uczy się w pewnych warunkach nie tylko akceptować odpowiedzialność, ale i szukać jej, a uchylanie się od odpowiedzialności jest zwykle wynikiem negatywnego osobistego doświadczenia.llWśród ludzi powszechny jest stosunkowo wysoki poziom wyobraźni, pomysłowości, twórczego myślenia i inicjatywy w rozwiązywaniu problemów organizacyjnych.llW warunkach współczesnego przemysłu intelektualne zdolności przeciętnego człowieka wykorzystywane są jedynie częściowo.l30.Grupa społeczna - pojęcie, typy, charakterystyka.Grupa społeczna - to minimum 2-3 osoby, pomiędzy którymi zachodzą bezpośrednie stosunki (face to face).Ma ona swojego lidera - przywódcę i strukturę oraz własne grupowe cele, wartości i normy zachowań, a także wzorce postępowania, system nagród i kar stosowany wobec swoich członków.Typy grup społecznych to:lGrupa nieformalna - grupy, w które ludzie łączą się spontanicznie w miejscu pracy.Kierunek human relations uważał, że trzeba z nimi współpracować.Między jej uczestnikami istnieją więzi nieformalne np.wspólnota interesów, zainteresowań, podzielanie tych samych wartości.Istnienia tego typu grup nie przewidują i nie regulują żadne dokumenty organizacyjne.Typy grup nieformalnych to:llGrupy apatyczne - w nich jest najmniejsza tendencja do skoordynowanej presji na kierownika, mała zawartość i rozproszenie przywództwa, niewykwalifikowani pracownicy.llGrupy kapryśne - są tu niekonsekwentne zachowania wobec kierownika, brak związku między powagą problemu a intensywnością protestu, emocjonalne reakcje na frustracje, autokratyczni przywódzcy w fazie tworzenia grupy, potem demokratyczni, pracownicy są od siebie zależni.llGrupy strategiczne - to grupy wyrachowane, ciągle naciskające, wymagające ciągłej uwagi, potrafią wzmocnić żądania akcjami grupowymi, silnie zwarte, przywództwo to niewielki trzon aktywny, wyspecjalizowane funkcje.llGrupy konserwatywne - to potężna elita, pewni siebie, wysokowykwalifikowani rzemieślnicy i operatorzy.llGrupa formalna - jednostka wyodrębniona przez strukturę formalną organizacji np.wydział, brygada, wyodrębniona celowo do realizacji określonych zadań lub funkcji organizacyjnych, powiązana więzami formalnymi, poporządkowana formalnemu kierownikowi posiadającemu określone uprawnienia nadane mu przez organizację.Istnienie tych grup przewidziane jest w dokumentach organizacyjnych.Typy grup formalnych:llGrupy stałe - hierarchiczne.llGrupy tymczasowe - zadaniowe, komitety.l31.Zespół - pojęcie, charakterystyka, wykorzystanie we współczesnych organizacjach.Zespół - to grupa pracowników występująca jako jednostka często nadzorowana tylko w niewielkim stopniu lub wcale, której zadaniem jest wykonywanie funkcji organizacyjnych.Musi stanowić grupę ludzi kompetentnych, kreatywnych, umiejących pracować zespołowo i interdyscyplinarnie, zdolnych przedkładać interesy całości nad własne.Pracownicy zespołu zintegrowanego pomagają sobie w wykonywaniu zadań.Pierwsze formy zespołów stanowiły samodzielne grupy robocze i kółka jakości.Obecnie mówi się czasami o zespołach samokierujących się, międzyfunkcjonalnych lub wysokich osiągnięć.Sutułowane sa one na ogół w pionach technicznych lub rozwojowych.Organizacje tworzą zespoły z różnych powodów.Przekazują szeszą odpowiedzialność za wykonanie zadań robotnikom, którzy faktycznie te zadania wykonują.Przekazują robotnikom również władzę, dając im więcej władzy formalnej i swobody podejmowania decyzji.Zespoły pozwalają organizacji wykorzystać wiedzę i motywację zatrudnionych w niej pracowników [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl