[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Mimo to w Ap 13, 3.12zachował znaczenie lecznicze.Por.WONG, The Tree, 220 221 i p.37.134Por.G.BONSIRVEN, L Apocalisse di San Giovanni, Roma 1963, 310; allo, SaintJean, 33; O.bcher, Niebiańskie Jeruzalem, spostrzeżenia na temat eklezjologii i escha-tologii Apokalipsy św.Jana, RBL 4 (1988) 335; jankowski, Apokalipsa, 287. rozdział ii118dialogu liturgicznego (ww.6 21)135.W jego siedmiu segmentach przema-wiają kolejno: (1) Jezus (ww.6 7), (2) św.Jan i anioł (ww.8 9), (3) Jezus(ww.10 16), (4) Duch, Oblubienica, św.Jan (w.17), (5) Jezus (ww.18 20a),(6) zgromadzenie liturgiczne (w.20b), (7) św.Jan (w.21).Werset 14 znajduje się w drugiej części epilogu (ww.12 16), stanowiącjego centrum136.Na początku tego fragmentu (ww.12 13) znajduje się pre-zentacja samego Chrystusa, obejmująca najpierw (w.12) Jego działanie: Otoprzyjdę niebawem, a moja zapłata (misqo,j) jest ze mną, by każdemu odpła-cić, jaki jest jego czyn (to.e;rgon), a następnie Jego tytuły: Jam Alfa i Omega,Pierwszy i Ostatni, Początek i Koniec (w.13).Na sposób paralelny w w.16azostała powtórzona prezentacja działania Jezusa: Ja, Jezus, posłałem mojegoanioła, by wam zaświadczyć o tym, co dotyczy Kościołów, a następnie Jegotytuły: Jam jest Odrośl i potomstwo Dawida, Gwiazda świecąca, poranna(w.16b).Samo błogosławieństwo jest zbudowane z dwóch regularnych czę-ści: (1) podmiot błogosławieństwa ukazany w postaci czynności: Błogosła-wieni, którzy płuczą swe szaty (w.14a) oraz (2) motywacja błogosławień-stwa w formie dwóch zdań podrzędnych okolicznikowych przyczyny: abywładza nad drzewem życia do nich należała (w.14b) i aby bramami wcho-dzili do miasta (w.14c).W omawianym fragmencie drzewo życia, w przeci-wieństwie do w.22, 2, nie jest środkiem leczniczym narodów, lecz stanowicel czynności płukania szat (oi` plu,nontej ta.j stola.j auvtw/n).Dokładniejchodzi o władzę (h` evxousi,a) nad tym drzewem.W świetle 7, 14 widać, że płukanie szat ma związek z krwią Baranka, coprzywołuje w pamięci mękę Chrystusa.On też stworzył możliwość uczest-niczenia w jej skutkach.Czas terazniejszy imiesłowu plu,nontej (22, 14)sugeruje, że Kościół może to czynić aktualnie w sposób ciągły.Chodzio ochrzczonych, którzy mają możliwość, możliwość nawet winni się nie-ustannie oczyszczać137.Jest to proces i zadanie całego życia.W świetle kon-tekstu listu do Kościoła w Efezie jest to czynność, która od strony negatywnejdotyczy ochrony czystości wiary (2, 2 3), zaś od strony pozytywnej, zacho-wania miłości pierwszej (w.4).Podobnie jak w 2, 7b, w kontekście błogo-sławieństwa 22, 12, mowa jest o zapłacie (o` misqo,j) za popełniony czyn (to.135Segmenty dialogiczne Chrystusa zostały uwydatnione sformułowaniem przyjdęniebawem, podkreślającym powagę wydarzenia.Por.Vanni, La struttura, 111.136Z w.22, 14 na sposób antytetyczny został dołączony katalog grzesznikóww w.15.Dokładne omówienie struktury zob.haręzGa, Błogosławieństwa, 102 p.8.137Tamże, 104 105. czyny w dialoGu z kościołem eFezu119e ;rgon).Analogiczne jest również użycie słowa e  ;rcomai (22, 12; 2, 5), infor-mującego o przyjściu Chrystusa.Również tytuł Chrystusa o` prw/toj (22, 13)znajduje się w relacji do wyrażeń z I listu: pierwsza miłość (2, 4) i pierwszeczyny (2, 5).Konieczność penitencjarnego doskonalenia siebie może równieżdotyczyć życia sakramentalnego (22, 14)138.W stosunku do Księgi Rodzaju,w której jest mowa o uniesionej ręce anioła, pozbawiającej dostępu do władzynad tym drzewem (3, 22), tekst Ap wyraża fakt przeciwny139.Charakterystyczną cechą perykop 22, 2.14 i 19 jest aluzja sakramentalna.W pierwszym przypadku drzewo życia jest lekarstwem, którym dysponujeKościół, zaś w kolejnych, to sakramenty prowadzą do drzewa życia.Możnapowiedzieć, że jest ono jednocześnie środkiem i celem Kościoła, który zbli-ża się do eschatologicznej pełni, antycypując jej dary.W ostatnim wierszu, gdzie występuje sformułowanie drzewo życia(22, 19), podmiotem jest również Jezus, który uroczyście zaświadcza au-tentyczność proroctwa zawartego w Ap.Dołączenie czegokolwiek do księgibędzie wiązało się z udziałem w plagach w niej zapisanych, zaś odjęcie po-zbawi udziału w drzewie życia i w Mieście Zwiętym [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl