[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Redakcja WydawnictwKatolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.Lublin 1995.s.161-162.194Dwunasty rozdziaÅ‚ Apokalipsy  Niewiasta i Smok KoÅ›ciół odczytuje w perspektywie maryjnej i zarówno dlaPawÅ‚a VI, jak i Jana PawÅ‚a II wiÄ…zaÅ‚ siÄ™ on w szczególny sposób z objawieniami fatimskimi, z powodu niezwykÅ‚egoznaku sÅ‚oÅ„ca wirujÄ…cego na niebie, jaki Dziewica Maryja dala ujrzeć zgromadzonym wiernym 13 pazdziernika 1917roku.195Zw.Ludwik Maria Grignon de Montfort, Traktat o prawdziwym nabożeÅ„stwie do NajÅ›wiÄ™tszej Maryi Panny, dz.cyt., s.36.196Andre Frossard, Nie lÄ™kajcie siÄ™, Rozmowy z Janem PawÅ‚em II, dz.cyt., s.140.95 (1987).Odkrywamy przy tym zdumiewajÄ…ce podobieÅ„stwo przyszÅ‚ych ryce-rzy Maryi opisywanych przez Montforta do Karola WojtyÅ‚y.Rycerzei dzieci  tej piÄ™knej Gwiazdy Morza , przepowiada Montfort,  poÅ›wiÄ™cÄ…siÄ™ caÅ‚kowicie Jej sÅ‚użbie ;  doÅ›wiadczÄ… Jej sÅ‚odyczy i pieszczot matczy-nych ;  oddadzÄ… siÄ™ Jej z duszÄ… i ciaÅ‚em, niepodzielnie i bez zastrzeżeÅ„,by zupeÅ‚nie i niepodzielnie należeć do Jezusa Chrystusa 197.WÅ‚aÅ›nie  Totus tuus.Oni  jak ogieÅ„ gorejÄ…cy rozpalać bÄ™dÄ… wszÄ™dzie żar miÅ‚oÅ›ci Bożej.(& ) dobrze oczyszczeni ogniem wielkich utrapieÅ„, a Å›ciÅ›le zjednoczeniz Bogiem, nosić bÄ™dÄ… zÅ‚oto miÅ‚oÅ›ci w sercu, kadzidÅ‚o modlitwy w duchui mirrÄ™ umartwienia w ciele.Dla biednych i maluczkich bÄ™dÄ… oni wszÄ™-dzie dobrÄ… woniÄ… ChrystusowÄ…; dla «wielkich» zaÅ› tego Å›wiata, dla boga-czy i pysznych, bÄ™dÄ… woniÄ… Å›mierci 198.Wreszcie  bÄ™dÄ… nauczali jak iść wÄ…skÄ… drogÄ… do Boga, w Å›wietle czy-stej prawdy, tj.wedle Ewangelii, a nie wedÅ‚ug zasad Å›wiata, bez wzglÄ™duna osobÄ™, nie oszczÄ™dzajÄ…c nikogo, bez obawy przed kimkolwiek zeÅ›miertelnych, choćby najpotężniejszym.BÄ™dÄ… mieli w ustach obosiecznymiecz sÅ‚owa Bożego; na ramionach nieść bÄ™dÄ… zakrwawiony proporzeckrzyża, w prawej rÄ™ce krucyfiks, różaniec w lewej, Å›wiÄ™te imiona Jezusai Maryi na sercu, a skromność i umartwienie Jezusa Chrystusa zajaÅ›niejew caÅ‚ym ich postÄ™powaniu.Takimi oto bÄ™dÄ… owi wielcy mężowie, którzysiÄ™ pojawiÄ…, a których Maryja uksztaÅ‚tuje i wyposaży na rozkaz Najwyż-szego, by Królestwo Jego rozprzestrzeniali nad krainÄ… bezbożnych 199.Proroczy portret tych Å›wiÄ™tych czasów ostatecznych wydaje siÄ™ byćportretem Jana PawÅ‚a II.Bez wÄ…tpienia Jan PaweÅ‚ II to papież czasu Ma-ryi.Czy należy wiÄ™c również domniemywać, że byÅ‚ papieżem, któryprzygotowaÅ‚ ludzkość na zakoÅ„czenie dziejów? Czy mamy w nim widziećowo  iskrÄ™ , która miaÅ‚a przygotować ostateczne przyjÅ›cie Jezusa?Maryja - jak pisze Guitton - może przyspieszyć objawienia siÄ™ Jezu-sa, lecz czy takie objawienie oznacza koniec Å›wiata i Jego drugie przyj-Å›cie, czy też kolejne Jego objawienie siÄ™ w historii? Czy czas Maryi za-powiada koniec czasów czy raczej jedynÄ… nadziejÄ™ ratunku przed prze-wrotnym i gwaÅ‚townym kresem wszystkiego za przyczynÄ… Matki miÅ‚o-siernej?197Zw.Ludwik Maria Grignon de Montfort, Traktat o prawdziwym nabożeÅ„stwie do NajÅ›wiÄ™tszej Maryi Panny, dz.cyt., s.44-45.198Tamże, s.45.199Tamże.s.4796  Proroctwa nie lekceważcie(1 Tes 5,20)Jedno jest pewne:  NaszÄ… epokÄ™ okreÅ›la siÄ™ jako czas objawieÅ„ maryj-nych , jak pisze mariolog Stefano De Fiores.Wraz z pontyfikatem JanaPawÅ‚a II te nadzwyczajne i czÄ™ste objawienia Maryi wyszÅ‚y z krÄ™gu maÅ‚owyraznej i dwuznacznej kategorii  objawieÅ„ prywatnych , czyli przeka-zów mistycznych pozostajÄ…cych w sferze  podważalnej ludzkiej wiary.W nauczaniu Jana PawÅ‚a II - wyjaÅ›nia kardynaÅ‚ Ratzinger - żywaobecność Maryi jest wreszcie wÅ‚aÅ›ciwie pojmowana w kontekÅ›cie  histo-rycznego dynamizmu zbawienia, które nas obejmuje i wskazuje nam na-sze miejsce w historii, obdarowujÄ…c nas i wyznaczajÄ…c nam zadania 200.ZpewnoÅ›ciÄ… doÅ›wiadczenie mistyczne Papieża musiaÅ‚o mieć decydujÄ…ceznaczenie dla tego nowego spojrzenia201.Jan PaweÅ‚ II - tÅ‚umaczy Ratzinger - pokazaÅ‚ nam, że  Maryja ani nienależy tylko do przeszÅ‚oÅ›ci, ani też nie pozostaje samotna na niebieskichwysokoÅ›ciach w swym szczególnym wybraniu przez Boga.Jesti pozostaje obecna i dziaÅ‚a w obecnej godzinie historii; jest dziaÅ‚ajÄ…cÄ… tutaji teraz osobÄ….Jak ciÄ…gle podkreÅ›la papież.Jej życie nie tkwi w przeszÅ‚oÅ›cipoza nami ani nie pÅ‚ynie ponad nami; Ona idzie przed nami.ObjaÅ›nia namnaszÄ… historycznÄ… godzinÄ™ - nie z pomocÄ… teorii, lecz przez dziaÅ‚anie, po-kazujÄ…c drogÄ™, która jest przed nami 202.W nauczaniu Jana PawÅ‚a II mariologia staÅ‚a siÄ™  historiÄ… teologiii imperatywem dziaÅ‚ania 203, a Maryja  znakiem dla historii 204.W tejperspektywie Rok Maryjny, ogÅ‚oszony przez Ojca ZwiÄ™tego w 1987 roku,Å›wiadczyÅ‚ o tym, że  papież w tym momencie dziejów «znak Niewiasty»pragnie ukazać jako istotny «znak czasu 205.Dlatego Jan PaweÅ‚ II podczas pielgrzymki po zamachu do Fatimy200Joseph Ratzinger, Maryja w tajemnicy KoÅ›cioÅ‚a, Wydawnictwo WAM.Kraków 2007, s.37.201Należy powiedzieć, że to nowe otwarcie na dary Ducha, na charyzmaty, objawiÅ‚o siÄ™ w pontyfikacie Jana PawÅ‚aII również w przyjÄ™ciu nowych ruchów eklezjalnych, traktowanych wczeÅ›niej podejrzliwie i niechÄ™tnie przez du-chownych202Joseph Ratzinger, Maryja w tajemnicy KoÅ›cioÅ‚a, dz.cyt., s.39.203Tamże.204Tamże.s.45.205Tamże.W książce, którÄ… cytujemy, Joseph Ratzinger zakreÅ›liÅ‚ we wspaniaÅ‚y sposób dramatyczne dzieje dwóchruchów: liturgicznego (którego poczÄ…tki siÄ™gajÄ… monachizmu benedyktyÅ„skiego z Solesmes) i maryjnego, któryzaczÄ…Å‚ siÄ™ rozwijać  od czasu ukazaÅ„ siÄ™ Maryi w poÅ‚owie XIX wieku , a  za pontyfikatu Piusa XII siÄ™gnÄ…Å‚ zenituw caÅ‚ym KoÅ›ciele (s.15) [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl