[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Niemniej Ewangelie wspominaj ątakże o tym, że niektórzy faryzeusze bronili Jezusa, a nawet Go przyjmowali gościnnie (Ak 7,36; 13, 31; J7, 50-51; 19, 39).Nauczyciel św.Pawła, faryzeusz Gamaliel, domagał się powściągliwości w postępowa-niu z apostołami (Dz 5,34-39).Nie tylko św.Paweł, ale także inni faryzeusze stali się chrześcijanami.Popowstaniu Bar-Kochby (135 po Chr.) tradycje faryzeuszów zachowali rabini i Miszna.Zob.miszna, sadu-ceusze, talmud.Febronianizm.Niemiecka teoria o stosunkach między Kościołem a państwem, odrzucająca niektóre pa-pieskie uprawnienia jako nabytki średniowieczne.Nazwa pochodzi od nazwiska Johanna Nikolausa vonHontheima (1701-1790), biskupa pomocniczego w Trier, który w roku 1763 pod pseudonimem lustinusFebronius opublikował książkę pt.O państwie kościelnym i o prawowitości władzy papieża rzymskiego.48Wydawnictwo WAM, Kraków 2002 Leksykon teologicznyAutor uznawał papieża jako głowę Kościoła, odmawiał mu jednak jurysdykcji w większości spraw pozadiecezją rzymską (zob.DH 2592-2597).Zob.gallikanizm, Kościół i państwo, papież.Fenomenologia.(gr. nauka o zjawiskach ).Studium nad fenomenami, czyli zjawiskami, w przeciwień-stwie do noumena (gr. rzeczy pojęte umysłem ), czyli do rzeczy takich, jakie są same w sobie, a nie ta-kich, jakie nam się jawią.Po Immanuelu Kancie (1724-1804), który wprowadził ostre rozróżnienie mię-dzy światem pojęciowym a zjawiskowym, Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) w swojej Feno-menologii ducha (1807) utrzymywał, że wyśledził różne fazy, przez które rozum przechodzi od naiwnejświadomości, zmysłowej pewności o zjawiskach aż do absolutnej wiedzy ducha.Fenomenologia Edmun-da Husserla (1859-1938), zajmująca się naukowym badaniem tego, co się zawiera w ludzkiej świadomo-ści, dążyła do opisania sposobu, w jaki rzeczy takie, jakie w rzeczywistości istnieją, ukazują same siebie.Praca Maxa Schellera (1874-1928) o uczuciach i wartościach ustawiła fenomenologię w ramach myśliaugustiańskiej podobnie postąpiła asystentka Husserla, św.Edyta Stein (1891-1942).Fenomenologia mo-że być także egzystencjalna, jak u Maurice'a Marleau-Ponty'ego (1908-1961), który chciał raczej opisy-wać  mój świat niż świat taki, jaki jest sam w sobie.Martin Heidegger (1889-1976) doprowadził do te-go, że fenomenologia stała się filozofią egzystencji, opartą na historyczności i czasie.Zob.egzystencja-lizm, filozofia, przeżycie religijne.Ferendae sententiae (łac. na mocy wyroku, który zostanie ogłoszony ).Kościelna sankcja karna, któramoc wiążącą otrzymuje dopiero po jej formalnym nałożeniu przez sędziego kościelnego (zob.CIC 1314,1318; CCEO 1402).Z powodu złożonej natury poszczególnych przypadków i subtelności prawnychwiększość sankcji w Kościele zachodnim i wszystkie sankcje w katolickich Kościołach wschodnich mataki właśnie charakter.Zob.latae sententiae.Fideizm (łac. wiara ).Kierunek charakteryzujący sięa.niedocenianiem rozumu w badaniu spraw religijnych,b.zbytnim podkreślaniem swobodnego decydowania się na wiarę.W najlepszym razie fideizmsłusznie podważa próby naukowego uzasadnienia wiary chrześcijańskiej.W najgorszym razieukazuje on wiarę jako ślepy skok w ciemność.Zob.analiza wiary, modernizm, przesłanki wiary, racjonalizm, teologia naturalna, tradycjonalizm.Fides fiducialis (łac. wiara jako zawierzenie ).Według Marcina Lutra (1483-1546) główny czynnikwiary.Pózniejsi teologowie luterańscy, chociaż przyjmują priorytet tego pełnego zaufania (fiducid) zba-wieniu dokonanemu przez Chrystusa, do elementów wiary zaliczają także rolę rozumu i zgodę.Zob.lute-ranizm, wiara.Fides ouaerens intellectum (łac. wiara szukająca zrozumienia ).Jest to tytuł, jaki św.Anzelm z Can-terbury (ok.1033-1109) nadał pierwotnie jednemu ze swych dzieł (nazwanemu pózniej Proslogion).Wy-rażenie to, będące odmianą Augustynowego  credo, ut intellegam (łac [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl