[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Takie migracje kapitałów nie zawsze są społecznie potrzebne i mogą powodować kurczenie się działalności gospodarczej niezbędnej dla kraju.Na początku lat 80 zarysowała się w teorii ekonomii tendencja, która akcentowała negatywne efekty wysokich stóp podatkowych w wielu dziedzinach gospodarki.W wysokim poziomie opodatkowania upatrywano istnienie takich negatywnych zjawisk jak niski poziom oszczędności, recesja, brak wzrostu wydajności pracy, wysoka inflacja.Grupa badawcza w USA, której przewodził Arthur Laffer, podkreślała znaczenie niskich krańcowych stóp podatkowych dla osiągania korzystnych wyników w gospodarce.Narzędziem analitycznym w badaniu tego problemu stała się krzywa Laffera, która wygląda następująco.Wpływy z podatków 3 M 2 A1 B0 1 2 3 4 5 stopa opodatkowaniaJeśli przyjmiemy, że stopa opodatkowania wzrośnie z poziomu 1 o poziomu 2, możliwy stanie się wzrost dochodów budżetowych z tytułu podatków z poziomu 1 do 2.Maksymalne wpływy z podatków można osiągnąć przy stopie podatkowej = 3.Dalszy wzrost stopy podatkowej, np.do punktu 4, spowoduje już zmniejszenie się wpływów podatkowych z najwyższego poziomu M do poziomu A; kolejne zwiększenie stopy podatkowej - do punktu 5 - doprowadzi do dalszego zmniejszenia dochodów podatkowych.Równocześnie z przebiegu krzywej wynika, że zmniejszenie stopy opodatkowania z jej wysokiego poziomu np.5 do 4 przyczyni się do wzrostu wpływów gospodarki - to zmniejszenie przyczyni się do narastania tendencji pozytywnych, a więc wzrostu inwestycji, produkcji, zatrudnienia.56.Wydatki budżetowe ich rodzaje i rola w gospodarce narodowej.Wydatki budżetu - służą realizacji określonych celów, to środki, które mają sfinansować zaplanowaną podaż dóbr publicznych.Tendencja do ograniczania dochodów budżetowych, co ciągnie i ograniczanie wydatków (eliminowanie niektórych lub zmniejszanie ich poziomu).Problem- na ile mogą być obniżone wpływy do budżetu.obniżenie stawek podatkowych to nie jedyny sposób zmniejszania obciążeń podatników - od tego są ulgi podatkowe.Czy obniżać podatki przez stawki, czy wprowadzać ulgi?Kształtowanie wydatków.Zmniejszanie jest bardzo trudne, a część jeszcze ma charakter sztywny (związane z obsługą długu krajowego i zagranicznego, poważna część jest zagwarantowana ustawami około budżetowymi i to one je regulują, zmniejszyć można, gdy zmienią się ustawy).Elastyczność kształtowania wydatków - gdzie różnice między przewidywaną, a istniejącą inflacja, gdy przewidywana niższa, wtedy obywatel płacąc płaci różnice - podatek inflacyjny.Wielkość i struktura wydatków budżetowych są ważnym wskaźnikiem kierunków i zakresu polityki ekonomicznej i społecznej państwa.Z wielkości i struktury tych wydatków, a także ich dynamiki w poszczególnych latach, możemy odczytać, stopień zainteresowania państwa rozwojem poszczególnych dziedzin gospodarki czy stopień jego zainteresowania w rozwiązywaniu poszczególnych problemów społecznych danego kraju.Lektura współczesnych budżetów ujawnia dużą różnorodność wydatków budżetowych.Są wśród nich pozycje tradycyjne, a więc wydatki na utrzymanie administracji państwowej, obronność i bezpieczeństwo, ale także wydatki na cele inwestycyjne oraz różne dziedziny polityki socjalnej.Są również wśród nich wydatki wynikające z mechanizmu finansowania polityki społeczno - gospodarczej przez państwo jak np.wydatki na obsługę długu publicznego czy będące rezultatem udzielanych przez państwo gwarancji i poręczeń finansowych.Biorąc za kryterium przeznaczenie wydatków budżetowych możemy wśród nich rozróżnić następujące grupy wydatków:lwydatki tradycyjne - są tradycyjne w budżetach i trudno od nich się uchylić - to wydatki związane z obroną państwa, bezpieczeństwem wewnętrznym, wymiarem sprawiedliwości, administracją:llwydatki państwa opiekuńczego - na oświatę, kształcenie, ochronę zdrowia, budownictwo mieszkaniowe (szczególnie komunalne), naukę, związane z opieką społeczną, z zasiłkami dla bezrobotnych, emerytury, renty (ich pozycja zależy, jaki system emerytalny, teraz reforma, żeby je wyprowadzić z budżetu);llwydatki gospodarki mieszanej -związane z finansowaniem przez budżet inwestycji w zakresie infrastruktury - system komunalny, drogi,koleje, elektryfikacja, telefonizacja;lWielkość zależy czy w danym kraju można liczyć na kapitał prywatny w zakresie inwestowania w infrastrukturę (co stosunkowo nieopłacalne w porównaniu z bankowością, przemysłem), są o długich cyklach, gdy kapitał wchodzi, gdy państwo w tym współuczestniczy lub stwarza warunki kredytowe.Mają raczej trwały charakter i są wydatkami prorozwojowymi.Wchodzą tu także - oprocentowanie długu publicznego, rządowe subsydia dla przedsiębiorstw, dotowanie (gdy mają pomagać to też prorozwojowe, inaczej gdy są na przetrwanie, np.z obawy na wzrost bezrobocia).Zmniejszanie wydatków prorozwojowych (też i nauka) jest niekorzystne.Prorozwojowy budżet jest niewysoki, a znaczące miejsce mają wydatki prorozwojowe.Innym rodzajem agregacji wydatków budżetowych jest ich podział na wydatki osobowe i inwestycyjne.Podział ten może być przeprowadzony w stosunku do każdej grupy wydatków, zawartych w budżecie.Jest on o tyle istotny, że każda z tych grup wydatków oznacza odmienny mechanizm ich oddziaływania na procesy makroekonomiczne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]