[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Podobne znaczenie ma wiedza i umiejętności pracowników.Każda firma jest wostatecznym rozrachunku skumulowaną wiedzą swoich pracowników.Dlatego tak często wkrajach zachodnich  podkupuje się" kluczowych pracowników firmy, zwłaszcza najlepszychmenedżerów i specjalistów.Z jednej strony, pozbawia się firmę (najczęściej konkurencyjną)jej najcenniejszych zasobów, a z drugiej - zapewnia się je swojej firmie.Wiedza, podobniejak kultura organizacji, ma tę szczególną właściwość, iż nie deprecjonuje się w momenciewykorzystywania.Wprost przeciwnie - następuje proces doskonalenia i kumulacji, jeśli tylkostarannie się dba o jej rozwój w firmie5.Znana wszystkim japońska firma Canon (ogólny wzrost sprzedaży w dekadzie latosiemdziesiątych wyniósł prawie 300%) jest korporacją oferującą około 30 różnych liniiproduktów: od aparatów fotograficznych i kamer, przez faksy, kalkulatory, drukarki ikopiarki, do skomplikowanych systemów laserowych.To, co łączy tak zróżnicowane obszarydziałalności produkcyjnej i marketingowej, to definicja wiedzy i kompetencji firmy.Zgodnie z koncepcją japońskich menedżerów Canon eksploatuje wypracowaną wiedzę iumiejętności w trzech kluczowych dziedzinach: mechaniki precyzyjnej, mikroelektroniki,wyrafinowanej techniki optycznej.Na wzbogacaniu i wykorzystaniu tej wiedzy koncentrujesię uwaga menedżerów i każdy typ produktu, który stanowi pochodną owej wiedzy, jestbrany pod uwagę jako dalsza możliwość dywersyfikacji firmy.Niektóre firmy usługowe (hotelarskie, np.Holiday Inn, gastronomiczne, np.McDonald's) czerpią większość swoich dochodów ze sprzedaży wiedzy.Zarówno hoteleHoliday Inn, jak i bary McDonald's nie są w większości przypadków własnością tych firm.Funkcjonują one w systemie franchisingu, tzn.specyficznej licencji.Licencja ta obejmujeprawo do zbudowania np.hotelu według dostarczonego przez korporację projektu wraz zespecyfikacją systemu zarządzania hotelem oraz pozwala na korzystanie z danej marki.Firmaudzielająca zgody kontroluje następnie funkcjonowanie licencjobiorcy i pobiera opłaty ztytułu sprzedaży wiedzy oraz swojej marki.Wiele firm w Polsce prawie w ogóle nie dbało o taki podstawowy zasób, jakim jestwiedza.Pracownicy zmieniali pracę bardzo często, przechodząc od jednej firmy do drugiej i zabierając" ze sobą - jako element przetargowy w dyskusjach płacowych - informacje oodbiorcach i dostawcach, technologii, produktach, planach rozwoju.Dopiero wejście napolski rynek wielkich firm zagranicznych zmieniło te sytuację.Dały one polskimpracodawcom i pracobiorcom lekcję, jak powinny być zawierane kontrakty o pracę z tymipracownikami, którzy stanowią o budowaniu wiedzy w ramach firmy.Kontrakty te sązawierane tak starannie, iż praktycznie przez całe lata uniemożliwiają zatrudnienie się wfirmie konkurencyjnej i  przeniesienie" tam wiedzy skumulowanej w danej firmie.Marki produktówDrugim tworzywem zasobów niematerialnych są markowe produkty firmy.Markowycharakter produktów pozwala firmie żądać za nie wyższych cen (często znacznie) niżkonkurencja, wprowadzać szybko nowe produkty (często przy wykorzystaniu starej markiproduktów) będące przedłużeniem dotychczasowych linii produktów i wreszcie eksploatowaćbardzo długo dany wyrób siłą reputacji przy minimalnych kosztach własnych.Być może, najwspanialszym przykładem zrozumienia znaczenia i umiejętnościwykorzystania produktów firmy jest i pozostanie przemysł filmowy, a zwłaszcza Disney Co.,140 Krzysztof Obłój Strategia organizacjize swoim głównym i najsłynniejszym aktorem, który zdobył największą liczbę Oskarów whistorii kina, czyli Myszką Miki.Dzieci na całym świecie znają postacie z filmówrysunkowych Disneya: Miki, kaczora Donalda, psa Pluto, misia Jogi i wiele innych.Wyprodukowano i sprzedano niemal nieskończoną liczbę filmów rysunkowych z przygodaminaszych ulubieńców, a pojawienie się wideokaset spowodowało kolejny boom sprzedażystarych i nowych kreskówek.Filmowa popularność tych postaci podnosi ich komercyjną wartość i dlatego postaciete są licencjonowane setkom producentów zróżnicowanych wyrobów - od koszulek, przezzabawki, aż po pojemniki na napoje w barach typu fast-food.Wszyscy oni liczą, że kaczorDonald czy pies Pluto pomogą im lepiej sprzedać swoje wyroby19.Wreszcie przebrane kostiumowe postacie Miki, Pluto czy Donalda ściągają milionygości na całym świecie do parków Disneyland w Japonii, Francji i USA [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl