[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Duch Œwiêty jest sprawiedliwy.Zestawi³ miód z ro-œlinami, a mleko i mas³o ze zwierzêtami.Dlaczego? Poniewa¿ DuchŒwiêty dobrze wie, ¿e miód w przemo¿nej czêœci zwi¹zany jest z ¿y-ciem roœlinnym.Pochodzi on g³Ã³wnie z kwiatów i drzew.Oczywiœcie,czêœciowo jest z nim tak¿e zwi¹zane ¿ycie zwierzêce — ma³e zwie-rz¹tko, pszczo³a.Nie moglibyœmy mieæ miodu ani bez kwiatów, anibez pszczó³.Potrzebujemy zarówno kwiatów, jak i pszczó³.Te dwa¿ycia wspó³pracuj¹ ze sob¹, s¹ ze sob¹ zespolone.W efekcie powstajemiód.Jednak miód w wiêkszej czêœci nale¿y do ¿ycia roœlinnego.A co z mlekiem? Mo¿emy powiedzieæ, ¿e mleko w wiêkszoœci na-le¿y do œwiata zwierzêcego, lecz w rzeczywistoœci jest to produktzarówno ¿ycia zwierzêcego, jak i roœlinnego.Jeœli nie mamy pastwi-ska, trawy, to nawet je¿eli mamy byd³o i owce, nie mo¿emy mieæmleka i mas³a.Co jest lepszym pokarmem, mleko czy wszystkieowoce drzew — winogrona, figa, granat i oliwka? Tak, to prawda, ¿ewszystkie one s¹ dobre, lecz które z nich jest lepsze? Myœlê, ¿e wszy-scy zgodzimy siê, i¿ mleko jest lepsze ni¿ wszystkie owoce ¿ycia ro-œlinnego.Dlaczego? Poniewa¿ zarówno w przypadku mleka, jaki miodu mo¿emy doznaæ zespolenia dwóch rodzajów ¿ycia.Widziciewiêc, ¿e oba te pokarmy nale¿¹ zarówno do ¿ycia roœlinnego, jaki zwierzêcego.Jakie jest tego znaczenie? Jakie aspekty ¿ycia Chrystusa przed-stawia mleko i miód? Gdy radujecie siê Chrystusem jako pszenic¹,jêczmieniem, winn¹ latoroœl¹ itd., a jednoczeœnie radujecie siê Nim NIEZG£ÊBIONE BOGACTWA — POKARM 71jako barankiem i cielêciem, uœwiadamiacie sobie wtedy, jak piêknyi dobry jest Pan, jak s³odki i syc¹cy jest dla was, niczym mleko i miód.Zw³aszcza gdy jesteœcie s³abi w duchu i przychodzicie do Pana, abyGo doœwiadczyæ i stosowaæ, czujecie, ¿e jest On mlekiem i miodem.Odczuwacie s³odycz i bogactwo ¿ycia Chrystusa.O, bogactwo mlekai s³odycz miodu! Chrystus jest taki dobry! Chrystus jest taki s³odki!Jest On ziemi¹ p³yn¹c¹ mlekiem i miodem.Doœwiadczenie to wywo-dzi siê z dwóch aspektów ¿ycia Chrystusa: ¿ycia zradzaj¹cego i odku-piaj¹cego.Im lepiej poznajecie Go jako pszenicê, jêczmieñ itd.orazjako byd³o i owce, tym bardziej bêdziecie mogli radowaæ siê Nimjako mlekiem i miodem.Poznaliœmy trzy rodzaje wody i przynajmniej osiem rodzajówpokarmów.Jak¿e bogaty jest Chrystus! Musimy posiadaæ takie do-stateczne i pe³ne doœwiadczenie Chrystusa nie tylko jako ¿ywej wody,lecz tak¿e jako licznych rodzajów pokarmów.Musimy radowaæ siêChrystusem do takiego stopnia, a¿ ¿ycie w nas osi¹gnie dojrza³oœæ.Wynikiem tego bêdzie budowla dla Pana i wojna z wrogiem.Zajmie-my siê tym w nastêpnym rozdziale. ROZDZIA£ SIÓDMYPIÊKNO ZIEMI —JEJ NIEZG£ÊBIONE BOGACTWAIII.MINERA£YBogactwa ziemi Kanaan to nie tylko woda i pokarm, lecz równie¿minera³y.Przeczytajmy nastêpuj¹ce fragmenty:Ksiêga Powtórzonego Prawa 8,9: „.ziemi, której kamienie s¹z ¿elaza, a z jej gór wydobywa siê miedŸ”.Zauwa¿cie, ¿e ¿elazo jest tutaj zestawione z kamieniami, a miedŸz górami.Oznacza to, ¿e ¿elazo ma coœ wspólnego z kamieniami,a miedŸ ze wzgórzami czy te¿ górami.Ksiêga Rodzaju 4,22: „…sporz¹dzaj¹cym wszelkie narzêdziaz mosi¹dzu i ¿elaza”.Mosi¹dz i miedŸ tutaj to s³owa u¿ywane na przemian na okreœlenietego samego materia³u.MiedŸ i ¿elazo odnosz¹ siê tu do narzêdzitn¹cych.Ksiêga Powtórzonego Prawa 33,25: „Z ¿elaza i mosi¹dzu bêd¹zasuwy twoje, jak dni twoje si³a twoja”.Tutaj ¿elazo i mosi¹dz odnosz¹ siê do zasuw bram, a tak¿e do si³y.Odnoœnik umieszczony w amerykañskim przek³adzie Biblii (TheAmerican Standard Version) podaje inne znaczenia s³owa „si³a” w tymwersecie, mianowicie „odpoczynek” i „bezpieczeñstwo”.W rzeczywi-stoœci lepsze jest s³owo „bezpieczeñstwo”.„Jak dni twoje bezpieczeñ-stwo twoje”.¯elazo i mosi¹dz odnosz¹ siê wiêc tutaj do naszego bez-pieczeñstwa.Jeœli macie si³ê, macie tak¿e bezpieczeñstwo; a jeœlimacie bezpieczeñstwo, macie odpoczynek.Ksiêga Jeremiasza 15,12: „Czy mo¿na skruszyæ ¿elazo, ¿elazoz pó³nocy i mosi¹dz?”Werset ten pokazuje moc ¿elaza i mosi¹dzu.Oznacza to, ¿e nikt niemo¿e ich skruszyæ. 74 WSZECHZAWIERAJ¥CY CHRYSTUSPierwsza Ksiêga Samuela 17,5-7: „Na g³owie mia³ he³m z mosi¹-dzu, ubrany zaœ by³ w ³uskowy pancerz, a waga jego pancerza wynosi³apiêæ tysiêcy syklów br¹zu.Mia³ równie¿ na nogach nagolenice z br¹-zu i dzidê z br¹zu na ramionach.Drzewce w³Ã³czni jego by³o jak wa³tkacki, a grot jego w³Ã³czni wa¿y³ szeœæset syklów ¿elaza.”Ten olbrzymi wojownik okryty by³ od stóp do g³owy mosi¹dzem,a broñ, któr¹ walczy³, by³a wykonana z ¿elaza.On sam okryty by³mosi¹dzem, a broñ, za pomoc¹ której walczy³, wykonana by³a z ¿e-laza.Ksiêga Objawienia 1,15: „A stopy Jego podobne do mosi¹dzu w pie-cu roz¿arzonego.”Psalm 2,9: „¯elazn¹ rózg¹ bêdziesz nimi rz¹dziæ i jak naczyniegarncarza ich pokruszysz”.W pierwszym rozdziale Ksiêgi Objawienia mosi¹dz odnosi siê dozwyciêskiego i s¹dz¹cego Chrystusa — Jego nogi przypomina³y roz-¿arzony w piecu mosi¹dz.W Psalmie 2 ¿elazo odnosi siê do ber³a,którym Pan bêdzie rz¹dzi³ narodami.Ewangelia Mateusza 5,14: „Wy jesteœcie œwiat³em œwiata.Niemo¿e siê ukryæ miasto po³o¿one na górze”.Psalm 2,6: „Przecie¿ Ja ustanowi³em sobie króla na Syjonie, œwiêtejgórze Mojej”.W pi¹tym rozdziale Ewangelii Mateusza miasto zwi¹zane jest zewzgórzem; natomiast w Psalmie 2 góra Syjon odnosi siê do Poma-zañca Bo¿ego.Pierwszy List Piotra 2,4.5: „Zbli¿aj¹c siê do Tego, który jest ¿ywymkamieniem, odrzuconym wprawdzie przez ludzi, ale u Boga wybra-nym i drogocennym, wy równie¿, niby ¿ywe kamienie, jesteœcie bu-dowani jako duchowa œwi¹tynia, by stanowiæ œwiête kap³añstwo,dla sk³adania duchowych ofiar, przyjemnych Bogu przez JezusaChrystusa”.Mowa jest tu o tym, ¿e Pan jest ¿ywym kamieniem i my tak¿e jeste-œmy ¿ywymi kamieniami.Te wszystkie ¿ywe kamienie przeznaczo-ne s¹ na budowê duchowego domu dla Boga.Ksiêga Ezechiela 37,22: „I uczyniê ich jednym ludem w kraju, nagórach Izraela, i jeden król bêdzie nimi wszystkimi rz¹dzi³…”We fragmencie tym widzimy, ¿e zarówno naród, jak i król zwi¹zani NIEZG£ÊBIONE BOGACTWA — MINERA£Y 75s¹ z gór¹.Pan obieca³, ¿e uczyni z nich jeden naród, nie tylko na tejziemi, lecz tak¿e na górach izraelskich, na górach tej ziemi.Psalm 87,1: „Budowla Jego jest na œwiêtych górach”.Fundament budowli zwi¹zany jest z górami.Psalm 48,2.3: „Wielki jest Pan i godzien wielkiej chwa³y w mieœcieBoga naszego.Góra Jego œwiêta, wspania³e wzgórze, radoœci¹ jestca³ej ziemi; góra Syjon, kraniec pó³nocy, jest miastem wielkiegoKróla”.Zauwa¿my, ¿e miasto Boga jest tu zwi¹zane ze œwiêt¹ gór¹, a miastoWielkiego Króla jest zwi¹zane z gór¹ Syjon.We wszystkich przedstawionych tu powi¹zaniach kryje siê wieleduchowego znaczenia.Mo¿emy w sumie wyró¿niæ cztery elementy:kamienie, wzgórza czy te¿ góry, ¿elazo oraz miedŸ.Kamienie po-trzebne s¹ na budowlê.Wzgórza albo góry wykorzystywane s¹ przybudowie miasta, które stanowi centrum narodu, centrum królestwa.MiedŸ i ¿elazo s¹ materia³ami przeznaczonymi do wytwarzania broni.CZTERY KATEGORIE BOGACTWZobaczyliœmy, ¿e ziemia ta jest bogata po pierwsze w wody, podrugie w warzywa i owoce, po trzecie w zwierzêta, a na koniec w ru-dy i minera³y.Wystêpuj¹ na niej cztery kategorie bogactw.Zasta-nówmy siê nad ich kolejnoœci¹ — jest ona bardzo znacz¹ca i pe³naduchowego znaczenia.Najpierw potrzebujemy wody; w przeciwnym razie roœliny niebêd¹ mog³y rosn¹æ.Bez wody roœliny i warzywa nie bêd¹ mog³y ni-gdy rosn¹æ ani nawet istnieæ.Tak wiêc dziêki wodzie mamy warzywai roœliny.W 1958 roku pojechaliœmy do fizycznej ziemi, o której tutaj mowa,do ziemi palestyñskiej [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl