[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jeżeli ten nie dopuści do tego, ujawnia on w słowach i zachowaniu swoje własne przekazy pacjent może eskalować w kierunku swojej ulubionej pozycji ochraniające.Świadomość ta może zabezpieczyć go przed życiowej w miniskrypcie „nie-OK" (np.- + Wprawiasz mnie w uruchamianiem miniskryptu swoich pacjentów.(James 1977).zakłopotanie; + -Jesteś pozbawiony ludzkich uczuć, skoro żądasz Dla przykładu, terapeuta z nakazem Sprawiaj Przyjemność bywa ode mnie pieniędzy za zwykłą, ludzką rozmowę; — Nawet jeśli lubiany przez pacjentów, ale „wymusza" poprawę zdrowia dla przestanę mówić, ty nadal będziesz to analizować, a jeśli coś siebie, a nie dla pacjenta.Może on w trakcie rozmowy często powiem, to będziesz się tego czepiać).Zapobieganie wejściu w kiwać potakująco głową, unosić brwi i chwalić, uruchamiając u miniskrypt „nie-OK" polega na tym, aby nie dać się złapać na pacjentów zachowania płynące z podobnego przekazu ochrania-przekaz ochraniający pacjenta.Umiejętność ta decyduje o silejącego.Terapeuta z nakazem Bądź Doskonały może z kolei terapeuty w relacji i jego możliwości dawania efektywnych uruchamiać w pacjentach zachowania typu Wysilaj się i Sprawiaj przyzwoleń.Tylko wtedy, gdy pacjent czuje moc terapeuty, gdy Przyjemność.A oto kilka przykładów pokazujących, w jaki widzi, że ten nie pozwala się wepchnąć w swój własny miniskrypt sposób przekazy ochraniające pacjenta i terapeuty mogą spotykać „nie-OK", może on zaakceptować przyzwolenie z jego strony i się na sesji terapeutycznej:rozpocząć trudny proces zmiany.(Kahler i Hedges 1975).Jakpisze Woollams, „Aby terapia była efektywna, najważniejsze jestPacjent: Mam wielki problem (dłuższy okres ciszy).to, aby sytuacja terapeutyczna była dla pacjenta nowymdoświadczeniem, a nie areną, na której ponownie przeżywa swójskrypt" (1978).88Marek MatkowskiMam nadzieję, że wiedza dotycząca procesu skryptowego, James M.(1977): Tcdmiaucs in Transactional Anahjsis for Psy-przekazów ochraniających i miniskryplu będzie w tym pomocna.cholhcrapists and Counsclors.Addison-Wesley PubLishingCompany.Kahler T.(1975): Drivers: The Key To The Process Of Scripts.LiteraturaTAI, Vol.5, no.3, ss.280-284.Kahler T.(1978): Transactional Analysis Revisited.Scripting,Berne E.(1970): Sex in Human Loving.New York, Simon andTreatment and Cotnmuniailioii Techniques.Human Deve-lopment Publications.Schuster.Kahler T.Hedges C.(1974): The Miniscript.TAI, Voi.4, no.1, Clarkson P.(1992): In Praise of Speed, Experimentation, Agreeass.26-42.bleness, Endurance, and Excelience: Counter-script Drivers Stewart l., Joines V.(1991): TA Today.A New Introduction to and Aspiration.TA/, Vol.22, no.1, ss.16-20.Transactional Analysis.Nottingham, Lifespace Publishing.Woolams S., Brown M.(1978): Transactional Anahjsis.Huron Valley Institute Press.iIIIPROCES TERAPEUTYCZNYAnaliza charakteru w indywidualnejpsychoterapii długoterminowejROZWOJOWA TEORIA KSZTAŁTOWANIA SIĘCHARAKTERUWEDŁUG STEPHENA JOHNSONAWprowadzeniew jakim zostały one dopuszczone, sfrustrowane bądź rozwiązaneoraz reakcje jednostki na trwałą frustrację w tych obszarach.Kalifornijski psychiatra i psychoanalityk Stephen Johnson jest Korzystanie z podejścia rozwojowego pomaga w określeniu autorem jednej z najbardziej zaawansowanych koncepcji sposobu wyrażania problemu, wewnętrznych możliwości integrujących strukturalną psychoanalizę nastawioną na badanie człowieka na różnych etapach życia oraz w rozpoznaniu natury relacji z obiektem i rozwoju ego z neoreichowską różnego rodzaju błędów i zniekształceń poznawczych, które charakterologią.Wyłożył ją w znanych polskiemu czytelnikowi mogą mieć miejsce na przestrzeni całego życia.pracach Osobowość symbiotyczna i jej leczenie orazNiezależnie od wartości teoretycznych, Johnson wskazujeHumanizowanie narcystycznego stylu.W swojej najnowszej także na praktyczne korzyści płynące ze stosowania modelu książce, Charactcr Stylcs, ' Johnson podejmuje kolejny wysiłek charakterologiczno-rozwojowego, zarówno dla terapeuty, jak iintegracji współczesnej wiedzy o rozwoju człowieka z analiząpacjenta.struktury charakteru.Z punktu widzenia terapeuty pojawia się możliwośćZgodnie z prezentowanym przez Johnsona charaktero-zdystansowania się od swoich negatywnych, osobistych reakcji nalogiczno-rozwojowym podejściem, każda struktura charakteru zachowanie pacjenta oraz wzrostu empatii, rozumienia i kontroli.powstaje w następstwie prób rozwiązywania określonych, Terapeuta potrafiący zobaczyć w swoim pacjencie dziecko potrafi fundamentalnych problemów rozwojowych, przed którymi staje też zrozumieć, że w danym momencie pacjent wchodzi z nim w istota ludzka.Ważne jest, że jednostka musi stawić czoła tymproblemom w okresie, w którym dysponuje bardzo jedyną możliwą dla siebie na tym etapie terapii formę związku.ograniczonymi możliwościami i niewielkim doświadczeniem Łatwiej jest mu wtedy nie zareagować negatywnymi emocjami na życiowym.Niepełne bądź dysfunkcjonalne rozwiązanie któregoś wyższo-ściową czy dewaluującą postawę pacjenta, na jego z tych problemów w krytycznym dla niego okresie (tj.w agresję, rozpacz itp.i znaleźć dla nich korzystną terapeutycznie momencie jego pierwszego wystąpienia) może odcisnąć trwałe odpowiedź.Model wskazuje mu bowiem nie tylko najważniejsze piętno na całym dalszym życiu człowieka.Doświadczenie traumy problemy, ale też i pewne sposoby ich rozwiązania.Znajomość w obszarze któregoś z problemów grozi utrwaleniem się podstawowych rozwiązań charakterystycznych dla niemowlęcia, pierwotnych sposobów jego rozwiązania, co więcej — dziecka i młodzieńca ułatwia więc terapeucie towarzyszenie rozwiązania te są najczęściej sztywne i oporne na zmianę.pacjentowi w przechodzeniu przez proces „dojrzewania".Prezentowany model podsuwa rozwiązanie centralnegoRzecz jasna, dorosły pacjent uczący się jakiejś wcześniejszejproblemu dzielącego różne szkoły psychoanalityczne.Uznaje on rozwojowo umiejętności (np.przeżywania sprzecznych uczuć bowiem znaczenie pierwotnych popędów (takich jak seksualność wobec jednego obiektu) nie będzie tego robił w dokładnie taki czy agresja), które podkreśla klasyczna, psychoanalityczna teoria sam sposób jak dziecko, tym niemniej w jego procesie uczenia popędów, ale w równym stopniu bierze pod uwagę to, w jaki się odnaleźć można te same podstawowe procesy.sposób otoczenie odpowiada na impulsy i potrzeby jednostki —Omawiane podejście może być też atrakcyjne dla pacjenta,co jest szczególnym przedmiotem uwagi w modelu przede wszystkim dlatego, że przenosi akcent z patologii interpersonalnym [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl