[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dar Boży nie  spoczywa w gÅ‚Ä™bi duszy , ale zostaÅ‚ tam wlany: Bóg udziela wam Ducha i dziaÅ‚a cuda wÅ›ród was (Ga 3, 5).Biblia nie interpretuje przeżycia ZesÅ‚ania Ducha ZwiÄ™tego jako odnalezieniaprzez Apostołów strumieni radoÅ›ci w sobie, ale jako otrzymanie czegoÅ›, czego siÄ™wczeÅ›niej w ogóle nie posiadaÅ‚o:  Jezus mówiÅ‚ to o Duchu, którego mieli otrzymaćwierzÄ…cy w Niego; Duch bowiem jeszcze nie byÅ‚ dany, ponieważ Jezus nie zostaÅ‚jeszcze uwielbiony (J 7, 39).Biblia mówi o obiecanym darmowym darze Ducha: Czy Ten, który udziela wam Ducha i dziaÅ‚a cuda wÅ›ród was, czyni to dlatego, żewypeÅ‚niacie Prawo za pomocÄ… uczynków, czy też dlatego, że dajecie posÅ‚uchwierze? [.] Tylko ci, którzy polegajÄ… na wierze, majÄ… uczestnictwo wbÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwie (Ga 3, 5.9).Zen mówi natomiast o pracowitym dojÅ›ciu doÅ›wiadomoÅ›ci na temat swojego wrodzonego stanu.Do tego celu, jak wskazaÅ‚ to jużvon Balthasar, precyzyjnie jest dostosowana struktura tej medytacyjnej techniki,podobnie zresztÄ… jak struktura chrzeÅ›cijaÅ„skiej inicjacji dostosowana jest douÅ›wiadomienia czÅ‚owiekowi potrzeby przyjÄ™cia ofiarowanego  z zewnÄ…trz przezBoga daru.PrawdÄ… jest wiÄ™c, że  trening duchowy może być sztukÄ… prowadzÄ…cÄ…kogoÅ› do uÅ›wiadomienia sobie tego, co już posiada 519.Może też jednak być sztukÄ…otwierania siÄ™ ludzi  ubogich duchem (por.Mt 5, 3) na to, czego nie posiadajÄ….Wiele zależy od tego, o jakiej duchowoÅ›ci mówimy. sedno problemu, przed jakim stoimyWspomniane niejasnoÅ›ci, pytania i problemy czÄ…stkowe skÅ‚adajÄ… siÄ™ naistotne zagadnienie, które nie może pozostać bez komentarza.Jezus nie jestuważany w chrzeÅ›cijaÅ„stwie (w przeciwieÅ„stwie do roli Buddy w buddyzmie!) zaczÅ‚owieka, który doszedÅ‚ do odkrycia duchowej Å›cieżki i zaprasza innych doodtworzenia tego ludzkiego doÅ›wiadczenia.Istota problemu leży w tym, że buddyzm zbudowany jest na oÅ›wieceniu Sakiamuni pod drzewem Bodhi w BodhiGaya w szóstym wieku p.n.e. 520 i duchowe odkrycie dokonane przez BuddÄ™ jestmożliwe do odtworzenia przez każdego buddystÄ™.TreÅ›ciÄ… tego odkrycia nie jestsam Budda, jako osoba, a jedynie to, czego on doÅ›wiadczyÅ‚.Natomiast treÅ›ciÄ…chrzeÅ›cijaÅ„skiego  odkrycia jest wÅ‚aÅ›nie tożsamość Jezusa z Nazaretu i Jego rola whistorii zbawienia. Oznajmiamy wam, coÅ›my ujrzeli i usÅ‚yszeli, czego dotykaÅ‚ynasze rÄ™ce, co ujrzeliÅ›my wÅ‚asnymi oczami, bo życie objawiÅ‚o siÄ™ (por.1 J 1, 1-3).W chrzeÅ›cijaÅ„stwie postać Jezusa jako Syna Bożego jest niepowtarzalna, i to w518Tamże, s.96.519W.Johnston, The Mystical Way, dz.cyt., s.45.520W.Johnston, Lord, Teach Us to Pray, dz.cyt., s.297.108 sensie absolutnym.Sam Jezus jest przedmiotem odkrycia dla chrzeÅ›cijaÅ„skiegomistyka.Jakkolwiek wiÄ™c zarówno buddyÅ›ci, jak i chrzeÅ›cijanie sÄ… ludzmi wielkiegozaufania, to nie pokÅ‚adajÄ… ufnoÅ›ci w tym samym. Zen uważa myÅ›li i odczucia oraz natchnienia miÅ‚oÅ›ci wobec Boga za zwykÅ‚ailuzjÄ™, makyo 521.A przecież najważniejsze klasyczne definicje mistykichrzeÅ›cijaÅ„skiej (nazywanej czasem, zgodnie z duchem epoki, kontemplacjÄ… lubteologiÄ… mistycznÄ…) okreÅ›laÅ‚y jej istotÄ™ poprzez element miÅ‚oÅ›ci.Przypomina tozresztÄ… sam W.Johnston, przytaczajÄ…c definicjÄ™ Gersona:  teologia mistyczna todoÅ›wiadczalne poznanie Boga przez objÄ™cie jednoczÄ…cej miÅ‚oÅ›ci , nastÄ™pnieokreÅ›lenie pochodzÄ…ce od Å›w.Bonawentury (1217-1274):  jest to wzniesienieumysÅ‚u do Boga przez pragnienie miÅ‚oÅ›ci , oraz Å›w.Jana od Krzyża:  tajemniczawiedza udzielana i wlewana do duszy przez miÅ‚ość 522.Bez owego porywu miÅ‚oÅ›cinie sposób w ogóle zrozumieć mistyki chrzeÅ›cijaÅ„skiej.Trzeba też sprecyzować, ojakÄ… miÅ‚ość chodzi.MiÅ‚ość to przecież okreÅ›lenie szerokiej gamy postaw duchowych:różni siÄ™ miÅ‚ość do drugiego czÅ‚owieka od miÅ‚oÅ›ci do ojczyzny i od umiÅ‚owaniaideaÅ‚u politycznego; podobnie różni siÄ™ miÅ‚ość do  bytu , umiÅ‚owanie  ukrytego wciemnoÅ›ciach Absolutu od miÅ‚oÅ›ci do  Ojca naszego Pana, Jezusa Chrystusa.Problem wiÄ™c mogÄ… zilustrować sÅ‚owa Jana PawÅ‚a II:  punkt istotny,odróżniajÄ…cy chrzeÅ›cijaÅ„stwo od innych religii, w których wyraża siÄ™ poszukiwanieBoga ze strony czÅ‚owieka , polega na tym, że  w Chrystusie religia przestaje byćszukaniem Boga «niejako po omacku» (Dz 17, 27), a staje siÄ™ odpowiedziÄ… wiarydanÄ… Bogu 523.SÅ‚owa te odzwierciedlajÄ… Å›wiadomość przekazanÄ… nam przez pismaPawÅ‚owe, które też z jednej strony potrafiÄ… wskazać na pozytywne elementy religiipogaÅ„skiej (Dz 17, 23 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lo2chrzanow.htw.pl