[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.A ten luksusnie jest niczym wiÄ™cej, jak tylko przelotnÄ… chwilÄ…zadowolenia, które z czasem przeradza siÄ™ w palÄ…cÄ…potrzebÄ™ kolejnych krótkich doznaÅ„ i tak krÄ™ci siÄ™koÅ‚o, które sami napÄ™dzamy.MyÅ›lÄ…c w ten sposób,mÅ‚odzi ludzie zakÅ‚adajÄ… swoje ðrmy i powielajÄ… sys-tem, który w skali globalnej nigdy nie bÄ™dzie w staniedać nam zadowolenia.Nie muszÄ™ chyba udowadniaćspecjalnie, że moje sÅ‚owa nie sÄ… pustym sÅ‚owotworem.Degradacja Å›rodowiska, używanie trucizn do produk-cji pożywienia, produkty, które zamiast nam pomagaćszkodzÄ… (patrz fast foody), wyzyskiwanie pracowni-276Wady przestarzaÅ‚ych dziaÅ‚aÅ„ marketingowychków, oszustwa, krÄ™tactwa i zachÅ‚anność, afery, korup-cje, które majÄ… na celu wiÄ™ksze zyski, to nie sÄ…wytwory mojej wyobrazni tylko obrazki z życia wziÄ™te.DziaÅ‚ania marketingowe sÄ… ukierunkowane główniena zysk.Walka o każdy centymetr rynku przeradzasiÄ™ w niesmaczne i poniżajÄ…ce bitwy na sÅ‚owa i czyny.To, co robimy, robimy głównie na pokaz, chwalÄ…c siÄ™tymi nielicznymi sytuacjami, kiedy przeznaczymyparÄ™ groszy na szczytny cel, ukrywajÄ…c jednoczeÅ›niemasÄ™ kompromitujÄ…cych nas dziaÅ‚aÅ„ i posunięć.Glo-balizacja i fuzje przedsiÄ™biorstw nie sÅ‚użą temu, żebykreować lepszy Å›wiat, ale temu, by wykoÅ„czyć konku-rencjÄ™.Nie jestem przeciwnikiem globalizacji ani jejzwolennikiem.Każdy kij ma dwa koÅ„ce i to od naszależy, którego używamy.Uważam jednak, że zmianypowinny być na lepsze, a nie na gorsze.Tym bardziejże podobno kreujemy siÄ™ na rasÄ™ inteligentnÄ… (mowao ludzkiej wspólnocie).No dobrze, skoro już ponarzekaliÅ›my, czas zastanowićsiÄ™, jak przeciwdziaÅ‚ać takiemu stanowi rzeczy, czylimowa bÄ™dzie o metamarketingu.277Podstawy metamarketinguNowy metamarketingNowy metamarketing nie jest tak naprawdÄ™ nowy.Jego podstawy sÄ… tak stare jak Å›wiat.W dużymuproszczeniu polega on na tym, by w swoich dziaÅ‚a-niach marketingowych kierować siÄ™ dobrem.W zwiÄ…z-ku z tym, że sÅ‚owo dobro może mieć różne znaczeniew zależnoÅ›ci od naszego wyobrażenia na temat same-go dobra rozwinÄ™ temat szerzej.Podstawy metamarketinguDo sÅ‚owa dobrze dodajmy jeszcze drugie, którezrównoważy caÅ‚Ä… sytuacjÄ™.Tym sÅ‚owem niech bÄ™dzie mÄ…drze.Dobre dziaÅ‚anie nie oznacza tego, by iśći rozdać za darmo caÅ‚Ä… ðrmÄ™.Dalej musimy mieć nauwadze, że ðrma istnieje miÄ™dzy innymi po to, byprzynosiÅ‚a zysk i umożliwiaÅ‚a nam dostÄ™p do pieniÄ™-dzy po to, by mieć narzÄ™dzia do tego, by wÅ‚aÅ›nie żyćpiÄ™knie.Idea metamarketingu obraca siÄ™ wokół po-278Podstawy metamarketingudejÅ›cia, że dobrze ma być Tobie, ludziom, którzy z TobÄ…współpracujÄ…, ðrmie, którÄ… prowadzisz, spoÅ‚ecznoÅ›ci,w której żyjesz, Å›rodowisku naturalnemu, na którewywierasz wpÅ‚yw i Å›wiatu w skali globalnej.Możnadodać tu kilka zdaÅ„, które bÄ™dÄ… wspomagajÄ…ce.Paso-wać tu bÄ™dzie na przykÅ‚ad lekarskie przede wszyst-kim nie szkodzić czy popularne wszystko, co robisz,rób dobrze.Do samego sÅ‚owa dobrze dodaliÅ›my mÄ…drze po to, by nie zatracić granicy miÄ™dzytworzeniem dobra na każdym z poziomów.JeÅ›libowiem zbyt skrajnie podejdziemy do kwestii naprzykÅ‚ad ðnansowania jakichÅ› dziaÅ‚alnoÅ›ci charyta-tywnych i pociÄ…gnÄ… one za sobÄ… duże nakÅ‚ady ðnan-sowe, których baza jest w zysku z naszego przedsiÄ™-wziÄ™cia, to może siÄ™ okazać, że brakuje nam Å›rodków,by sðnansować funkcjonowanie naszego biznesu.Dla-tego we wszystkim musi być umiar, wyważenie i rów-nowaga, czyli tak zwana harmonia.Kolejnym waż-nym aspektem jest to, by żadne z dziaÅ‚aÅ„ niewywieraÅ‚o destrukcyjnego wpÅ‚ywu na żadnÄ… z wyżejwymienionych sfer życia, a wrÄ™cz na każdÄ… powinnodziaÅ‚ać pozytywnie lub w najgorszym wypadku obo-jÄ™tnie.JeÅ›li te warunki nie sÄ… speÅ‚nione to niepowinniÅ›my podejmować planowanych dziaÅ‚aÅ„.W przypadku starych systemów myÅ›lenia byÅ‚o todo przyjÄ™cia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]